De Belgische e-retail kent terug een groei met twee cijfers

De BeCommerce Capgemini e-Retail Sales index heeft in juli 136 punten bereikt, en vertoont daarmee een groei met 18% vergeleken met dezelfde periode in 2010. De index moet echter een terugval incasseren van 6,6% tegenover de maand juni, maar een  identieke trend werd verleden jaar ook al vastgesteld.

post-image-3

Vakantie heeft altijd een impact op de zomerverkoop, maar zou het slechte weer ook niet geleid hebben tot een verandering in het koopgedrag van de Belgen?

Een vraag waarop de Capgemini geen antwoord geeft, buiten deze sterke heropleving van bijna 20%. De jaarlijkse groei tussen april en juli is nochtans gelijk aan die van verleden jaar, zelfs indien de analisten een nieuwe stijging van de index in augustus voorspellen.

De gemiddelde online uitgaven daalden met 46 euro naar 143 euro per winkelmandje. Tijdens deze 31 zomerdagen bedroeg het gemiddeld online conversiegehalte bij de deelnemende verkopers 2,4% in juli, een beetje lager dan de 2,6% van juni.

Kim Naegels, E-commerce Manager bij Libelle Shop, besluit dat deze groei wel bemoedigend is, maar nog altijd achterblijft op wat buurlanden zoals Nederland en het Verenigd Koninkrijk neerzetten. Dat laatste kende echter ook een vertraagde groei in juli. Het zal interessant zijn om de resultaten te vergelijken die door het Verenigd Koninkrijk en België tijdens de feestdagen gehaald zullen worden.

De index van Capgemini voor de e-retail verkoop berust op de cijfers van 17 ketens, die tot de belangrijkste van het land behoren (van Neckerman en Pixmania tot Carrefour en Photo Hall). CapGemini beklemtoont - zoals elke maand- dat deze lijst uitgebreid kan worden met de webshops die hierom vragen. Capgemini heeft immers de ambitie om de Becommerce index steeds verder te verfijnen, en het aantal deelnemers in de volgende maanden nog uit te breiden. Yannick Muriat, e-Retail Sales Index Lead bij Capgemini, heeft zich tot ambitie gesteld om de sector binnenkort meer gegevens te kunnen leveren, zoals de trends per productcategorie. Maar alles op zijn tijd.

Back to top button
Close
Close