e-Commerce: Frankrijk is volgens een PwC onderzoek nog geen volwassen markt

23% van de Franse internauten heeft in 2010 voor het eerst iets aangekocht op het web.

post-image-3

De e-commerce mag dan al een niet te miskennen speler geworden zijn in bepaalde perioden van het jaar, zoals de solden en Kerstmis, toch heeft zij  nog altijd een grote groeimarge.

Het onderzoek van het bureau PwC, dat donderdag 8 december uitgebracht werd, toont immers aan dat 23% van de internauten in 2010 zijn eerste aankoop verricht heeft. Van nu af aan plaatst twee derde van de cyberkopers minstens één keer per maand een bestelling.

Frankrijk is nog geen volwassen land als het op het gebruik van het internet als koopkanaal aankomt. Het bewijs: 21% van de Amerikaanse internauten, en 16% van de Britse internauten bestelt verschillende keren per week, tegenover 8% in Frankrijk. "Deze verschillen tussen de landen vallen voor een deel te verklaren door het beschikbare aanbod: in 2009 hadden slechts 56 van de 100 grootste ketens in Frankrijk een webshop", onderlijnt het onderzoek.

Vandaag koopt tweederde van de cyberkopers in Frankrijk minstens één keer per maand op het internet, terwijl 10% occasionele koper is. Meer dan de helft van de bevolking (81%) gaat voor de "pure-players" zoals Amazon of eBay, platformen die enkel te zien zijn op het web, en niet omgevormd werden tot fysieke winkels.

Van de pure-players zijn CDiscount, eBay, Vente Privée en PriceMinister de vier die het meest gewaardeerd worden door de Franse internauten die in de loop van de laatste 12 maanden iets besteld hebben. Dit onderzoek werd uitgevoerd tussen augustus en september 2011, bij 7.000 webshoppers.

Relaxnews
Meer info op: http://www.lemondeinformatique.fr/

Back to top button
Close
Close