Hoe de digitale transformatie een nieuwe dimensie geeft aan de klantervaring

De digitale transformatie geeft een nieuwe dimensie aan de klantervaring. Bedrijf kunnen zo hun economie optimaliseren en hun medewerkers een betere integratie bieden. De 5 gouden regels voor een geslaagde transformatie op een rij gezet.

post-image-3

De nieuwe digitale revolutie blijft aan razend tempo voort denderen. De bedrijven die het ritme kunnen volgen hebben een aanzienlijk competitief voordeel op de concurrentie.

Voor Juan Gutierrez Botella, Director European Sales and Digital Service van Avanade, "moeten de bedrijven uitgaan vanuit de behoefte van de klant en die centraal in al hun inspanningen zetten. Zij moeten met andere worden een interne technologische capaciteit ontwikkelen om zich aan de markt en de gebruikers te kunnen aanpassen".

Het recept van een geslaagde digitale transformatie
De sectoren die belang hechten aan de mening van de klant, zijn meestal degene die in de voorhoede van de digitalisatie staan.

"Kledingfabrikanten communiceren voortaan rechtstreeks met hun gebruikers en zijn in staat om op gezette tijden de nieuwe collectie in de rekken te leggen of hun aanbod aan te passen naargelang het weer. In de sectoren waar de concurrentie en de behoefte van het clientèle niet zo belangrijk zijn, gaat de digitalisering trager vooruit", stelt Juan vast. Hij wijt het succes van de digitale transformatie aan verschillende elementen.

1-"Try fast": Het is beter om niet te lang te wachten vooraleer te experimenteren. Hoe langer men wacht, hoe groter het risico dat men voorbijgestoken wordt door zijn concurrenten.

2-"Fail cheap": Men moet blijven proberen, ondanks de mislukkingen. De digitale transformatie kan men best vergelijken met een reis waarvan men het einddoel kent, maar nog niet de exacte weg om er te geraken.

3- Maak geen onderscheid tussen de digitale ervaring en de fysieke ervaring. De klant moet zelf bepalen welke ervaring hij wil. Het is de rol van het bedrijf om ervoor te zorgen dat de klant die keuze heeft.

4- Bepaal de typologieën. De klantervaring verschilt van geval tot geval, maar er zijn geen 10 miljoen verschillende ervaringen in België. Sommigen willen een fysiek contact, anderen niet. Het bedrijf moet proberen om zijn klanten te klasseren volgens verschillende typologieën.

5- Alles meten. Hoe meer informatie een bedrijf bezit, hoe meer kennis het heeft van het onderwerp. Deze kennis faciliteert een beter antwoord op de verwachtingen van klanten en medewerkers. Analytics was nog nooit zo belangrijk.

Tot besluit, de bedrijven moeten ook bepaalde grote valkuilen vermijden, zoals de inertie van de organisatie, of het onderschatten van de complexiteit van deze transformatie. Zij mogen de digitalisering niet diaboliseren, maar moeten de noodzaak van verandering accepteren,

Het is ook belangrijk dat men rekening houdt  met de gevolgen die de digitale ontwikkeling zal hebben voor het bedrijf en haar klanten. "De bedrijven denken daar niet genoeg aan. Getuige hiervan het fenomeen Pokémon, waarvan zelfs de bedenkers waarschijnlijk nooit gedacht hadden welke impact het zou hebben".

 

Back to top button
Close
Close