Home/E-commerce/Kan Zalando in 2016 Asos op afstand houden? Kan Zalando in 2016 Asos op afstand houden? Zalando, de Europese marktleider in online mode, verwacht voor 2016 opnieuw een jaar van sterke groei, waarbij het bedrijf mikt op een stijging van zijn marktaandeel en dan vooral ten koste van zijn belangrijkste concurrent, Asos. 2016-03-04Comment De Duitse groep verwacht dat de groei van het omzetcijfer aan de hoge kant van zijn doelstelling van 20-25% zal liggen, met een operationele marge in de grootte van 3,0% tot 4,5%. Het heeft zijn investeringen becijferd op 200 miljoen euro in 2016, tegenover 70 miljoen in 2015. Die dienen vooral om zijn bestaande distributiecentra te vergroten en het bouwproject voor een vierde opslagplaats te versnellen. "Wij zouden nog meer klanten willen aantrekken en ons marktaandeel willen vergroten. Onze groei willen wij verderzetten terwijl ook een solide rendabiliteit gehandhaafd wordt", zo verklaarde directielid Rubin Ritter in een persbericht waarin de definitieve resultaten van 2015 voorgesteld werden. Zalando mikt op een marktaandeel van 5% op de gefragmenteerde modemarkt in Europa, tegenover 1% nu, zo heeft hij tevens bevestigd. Hij meent dat de groep goed gewapend is tegen de concurrentie van Amazon, omdat Zalando een betere kennis van de markt heeft. Zalando behaalde verleden jaar een netto winst van 121,5 miljoen euro op een omzetcijfer dat met 33,6% steeg tot 2,96 miljard. Hiermee doet de groep het beter dan het Britse Asos, dat Zalando op zijn eigen terrein komt uitdagen met de bouw van een gigantische opslagplaats aan de rand van Berlijn. Asos spreekt van een stijging van zijn verkoop in de Europese Unie met 29% in het trimester september-december. Hierbij valt deze interessante statistiek te noteren: 59,9% van de bezoekers van de websites van Zalando hebben in het laatste trimester 2015 ingelogd vanop een mobiel toestel, tegenover 50% het jaar tevoren. Een trend die alsmaar blijft stijgen en die een centrale rol zal spelen in de strijd die zich afspeelt tussen deze twee e-commerce giganten. Zalando heeft trouwen de benoeming bekend gemaakt van Lothar Lanz, voormalig CEO van Axel Springer, tot voorzitter van de Raad van Commissarissen na de Algemene Vergadering van 31 mei. Hij zal Cristina Stenbeck vervangen, die de Zweedse aandeelhouder Kinnevik vertegenwoordigde, die zich zal blijven inzitten voor de groep. Zalando, dat in 2008 opgericht werd in Berlijn, biedt meer dan 15.000 kleding- en accessoiremerken aan zijn klanten aan, verspreid over een vijftien Europese landen. (via Reuters) Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address