Apple en de wagen van de toekomst: utopie of realiteit?

Het voornaamste gespreksonderwerp in de gangen van de 85e automobielbeurs in Genève deze week zou waarschijnlijk een voertuig zijn dat misschien nooit het daglicht zou kunnen zien: een wagen met de Apple-stempel.

post-image-3

Buiten het voorstellen van hun nieuwste modellen bekommeren de automobielfabrikanten, die geconfronteerd worden met een markt die heen en weer geslingerd wordt tussen een vertraging van de vraag op de opkomende markten, en een toenemend aantal tekenen van een heropleving in Europa, zich ook om de toekomst van de sector op een langere termijn.

Het vaderschap van de "auto van de toekomst" zou hen echter wel eens kunnen ontsnappen, en naar de high tech giganten gaan. Google is van plan om tegen 2020 een auto zonder chauffeur op de markt te brengen, en in de pers verschijnen steeds meer artikels over een project voor een elektrische wagen bij Apple.

Hierover ondervraagd door "Bild am Sonntag" heeft de CEO van Apple, Tim Cook, geweigerd commentaar te geven op deze hypothese. "De verkopen zijn bijkomstig. Het marktaandeel is bijkomstig. De winsten zijn bijkomstig. Het belangrijkste is: zich focussen op het uitwerken van geweldige producten",  zo zei hij aan de zondagseditie van de belangrijkste Duitse krant.

De evolutie naar wagens die steeds meer met het internet verbonden zijn en waarin de elektronica alomtegenwoordig is, heeft weliswaar nieuwe toekomstperspectieven geopend voor de giganten uit de automobiel en high-tech, maar heeft hen ook recht tegenover elkaar geplaatst als concurrenten.

Volgens Thilo Koslowski, vice-voorzitter belast met de automobielsector bij onderzoeksbureau Gartner, is de inzet van deze strijd nu de controle over het "brein" van de wagen van de toekomst. "Er zullen twee kampen zijn bij de fabrikanten: zij die deze ruimte begrijpen, en zij die de toegang tot het centrale commandoblok van het voertuig delegeren aan technologiebedrijven. In de volgende vijf jaar zullen dit soort bedrijven verschijnen", zo meent hij.

In dit gevecht beschikken de technologiegiganten over niet te verwaarlozen voordelen: hun vermogen tot innovatie, hun bekwaamheid om nieuwe inkomstenbronnen te genereren en vooral hun financiële slagkracht.

Zo overschrijdt Apple, met een beurswaarde van 750 miljard dollar (670 miljard euro) de gezamenlijke waarden van Daimler, Volkswagen, Renault, Peugeot, Fiat Chrysler, Ford en General Motors.

De automobielfabrikanten geven zich echter niet gewonnen, en heel wat ervan trachten, door middel van belangrijke investeringen, zich te positioneren als high tech spelers.

De CEO van Daimler, Dieter Zetsche, meent dat de wedstrijd voor het uitwerken van de wagen van de toekomst verre van gedaan is, en dat de verdeling van de rollen tussen bouwers en technologiegroepen nog geen feit is. "Google en co willen betrokken worden, ik denk niet dat het hun belangrijkste intentie is om auto`s te bouwen", verklaarde hij vrijdag aan analisten.

"Wij moeten dat begrijpen en dan onze respectieve plaatsen vinden, zien in welke mate wij elkaar aanvullen, in welke mate wij van elkaar afhankelijk zijn, en in welke mate wij concurrenten zijn".

(via Reuters)

 

Back to top button
Close
Close