De sociale netwerken die erg populair zijn bij de Belgische bedrijven

8 Belgische professionals op 10 maken op hun werkomgeving gebruik van sociale netwerken, blogs en andere fora om op de hoogte te blijven van nieuws over hun sector. Toch heeft één professional op vijf op zijn kantoor geen toegang tot de sociale media.

post-image-3
Een onderzoek uitgevoerd door Kluwer Opleidingen bij 3.312 professionals geeft inzicht over het gebruik van de sociale media in de bedrijven en organisaties in ons land. Het zal niet verrassen dat LinkedIn het meest gebruikte netwerk is, maar Twitter hinkt ver achterop. Zo zegt 38% van de ondervraagden de sociale media voor zijn werk te gebruiken, meestal om aan networking te doen. De meeste professionals (80%) gebruiken de sociale media om informatie te vergaren en op de hoogte te blijven van nieuwigheden. Waar 47% van de respondenten vooral nieuwe medewerkers zoekt aan te trekken via de sociale platformen, is het toch zo dat niet minder dan 36% van de HR (human resources) specialisten verklaart de sociale media niet te gebruiken voor rekruteringsdoeleinden. Voor al deze activiteiten gaat de voorkeur uit naar LinkedIn (83% gebruikt die voor het werk). Twitter volgt vanop afstand: amper 31% van de professionals gebruikt het. De interne sociale netwerken van het bedrijf zoals Yammer of Chatter worden slechts door 28% van de werknemers gebruikt. De smartphone of tablet speelt een belangrijke rol bij de populariteit van dit "sociale leerproces"… Vooral in het weekend of `s avonds, tijdstippen waar de beide toestellen in het bijzonder bijdragen tot het op de hoogte blijven van de nieuwigheden. Sommige bedrijven zijn zich meer bewust van de populariteit van de sociale media dan andere. Waar in 2013 amper 7,5% van de bedrijven opleidingen aanbood via de sociale media, zijn er nu 16% die het doen. Maar niet alle werkgevers volgen deze trend. Meer dan één ondervraagde op vijf (22%) verklaart geen toegang te hebben tot de sociale media op zijn kantoor. Volgens Miek Wouters, learning consultant bij Kluwer Opleidingen, "zijn de professionals die gebruik maken van de sociale media voor hun werk vaak de meest gemotiveerde werkers: zij volgen verschillende opleidingen, zijn ambitieus, kloppen vaak extra uren en menen dat hun bedrijf en zijzelf succes hebben. Hen de toegang tot de sociale media ontzeggen kan contraproductief werken".
Back to top button
Close
Close