LinkedIn stapt af van doelgerichte reclame gebaseerd op groepsgegevens

LinkedIn, eigendom van Microsoft, heeft in 2010 de Groepen gelanceerd, zodat professionals met elkaar in contact kunnen komen op basis van gemeenschappelijke interesses. Na verschillende pogingen om Groups om te vormen tot een autonome app, heeft het bedrijf deze functie in 2018 terug in zijn hoofdapp geïntegreerd, met de bedoeling de betrokkenheid van de community op zijn platform te versterken.

post-image-3

LinkedIn heeft echter onlangs bevestigd dat het de adverteerders niet zal toelaten om de gebruikers te targeten op basis van informatie die verkregen werd via hun deelname aan de groepen. Deze beslissing komt meer dan drie maanden nadat een collectief van maatschappelijke groepen een klacht ingediend had bij de Europese Commissie (EC) wegens een mogelijke schending van de wet op digitale diensten (DSA).

De Digital Services Act, die in februari van kracht werd in de hele Europese Unie, wil een streng governance-kader vastleggen voor online content. De DSA legt strikte verplichtingen op voor transparantie van de algoritmes en adverteerpraktijken, wat ertoe geleid heeft dat LinkedIn zijn targetingmethodes herzien heeft om aan deze nieuwe regelgeving te voldoen.

LinkedIn besliste om de mogelijkheid te schrappen dat adverteerders gebruikers in Europa kunnen targeten op basis van de gegevens van LinkedIn groepen. Deze wijziging komt er na een vraag van de Europese Commissie in februari, dat gedetailleerde informatie wou over het gebruik van gevoelige persoonlijke gegevens voor doelgerichte reclame, zoals ras, politieke gezindheid of seksuele oriëntatie.

Patrick Corrigan, vicepresident van LinkedIn belast met juridische zaken en digitale beveiliging, heeft deze wijziging aangekondigd waarbij hij aanstipt dat hij hiermee alle onduidelijkheid uit de weg wil ruimen over het gebruik van gevoelige gegevens. “Alhoewel wij niet geloofden dat ons platform indirect dit soort targeting mogelijk zou maken, hebben wij ervoor gekozen om deze functie te verwijderen om elk misverstand te vermijden”, zo verklaarde Corrigan op LinkedIn. De wijziging gaat onmiddellijk in voor alle nieuwe reclamecampagnes.

Dit initiatief van LinkedIn lijkt een preventieve maatregel te zijn om een grondig onderzoek te voorkomen, vooral omdat Microsoft, het moederbedrijf, al voorwerp uitmaakt van verschillende regelgevende onderzoeken in Europa. Ondanks de schrapping van deze targetingmethode, zal LinkedIn opties voor doelgerichte reclame blijven aanbieden, maar dan zonder gegevens te gebruiken die verzameld werden via de LinkedIn groepen.

Back to top button
Close
Close