TikTok zet een nieuw wereldrecord inkomsten neer met zijn “In-app” creditsmodel

In het wereldje van de apps zet TikTok een opvallende nieuwe prestatie neer met zijn wereldwijde inkomsten. Als voornaamste factor van die groei is de stimulans die de app geeft aan de gebruikers om geld uit te geven, dank zij een “in-app” krediet, waarmee het zo de daling van de winst via mobiele games kan compenseren. ByteDance, het bedrijf achter TikTok, viert die overwinning door de eerste internationale app te worden die de 10 miljard totale uitgaven van de gebruikers overschrijdt.

post-image-3

Deze inkomsten, die in de vorm van “tips” of “in-apps” credits gegenereerd worden en meteen aan de creators en streamers uitgekeerd worden, lijken volgens onderzoekers van data.ai de toekomst van het genereren van mobiele inkomsten te worden. Een verwachte stijging met 150% van deze vorm van beloning onderlijnt de snelle evolutie van het financiële landschap bij apps. TikTok, als koploper van deze trend, heeft niet alleen een historisch record neergezet, maar kon ook een stijging van de in-app verkopen noteren met 11% in de mobiele apps in 2023, op gelijke hoogte met collega’s in streaming video zoals Disney+.

Reclame laat zich echter niet van de troon stoten
De evolutie van de bestedingen in mobiele apps getuigt van een duidelijke  verschuiving van games naar user generated content en online dating als favoriete keuze. Desondanks blijft reclame relevant, met een belangrijke stijging met 8% in 2023, om 362 miljard dollar te bereiken. Prognoses van de reclamebestedingen van data.ai doen een stijging vermoeden met 402 miljard dollar in 2024, wat de snelle verschuiving in het financieel landschap van apps beklemtoont naar het grotere belang van door de gebruikers aangemaakte content en online dating.

Schermtijd blijft stijgen
De schermtijd bedraagt nu gemiddeld 5 uur per dag in de 10 belangrijkste markten, met een groei van 3% voor de in-app uitgaven in 2023. Chinese e-commerce sites als Shein en Temu vertonen een indrukwekkende groei met 140%, waarmee zij gaan behoren tot de populairste downloads op 125 markten.

De mening van de redactie
Vandaag heeft TikTok een essentiële plaats veroverd voor een geslaagde communicatiestrategie van de merken. Dankzij zijn user generated content wordt de impact van de communicatie van het merk minder opdringerig ervaren. Terwijl het sponsoren van content door de merken inkomsten kan genereren, wordt dat vaak als “spam” in de newsfeed beschouwd. Door het “in-app” kredietsysteem in te voeren, dat ook al te vinden was bij apps zoals Twitch, geeft TikTok de gebruikers het gevoel dat zij controle hebben over de inhoud waarin zij willen investeren. Het puntengevecht en de geschenken tijdens live uitzendingen maakt het geven van een gift ludieker en amusanter, wat de gebruiker nog meer aanmoedigt om actief deel te nemen. Deze innovatieve aanpak versterkt de betrokkenheid van de gebruiker en maakt hem meer geneigd om een bijdrage te leveren.

 
Back to top button
Close
Close