Hoe gebruiken de Belgische internauten Google?

Een onderzoek, uitgevoerd door het SEM agentschap iProspect, onthult het gedrag van de Belgische gebruikers op de belangrijkste zoekmachines, vertelt over hun verwachtingen, en legt uit hoe zoekmachines een alternatieve oplossing zijn voor het vinden van info. Exclusief!

post-image-3

iProspect Belgium publiceert, in samenwerking met Ant Research, een onderzoek naar het gedrag van de Belgische internauten ten opzichte van de zoekmachines. De studie, in maart  uitgevoerd bij een staal van 988 Belgen ouder dan 18, toont aan dat één Belg op drie (meer dan 30%) per dag tussen de 10 en 50 opzoekingen verricht, maar dat amper één internaut op twee erin slaagt om op de pagina met resultaten een gesponsorde link te onderscheiden van een natuurlijke link.

"De inspanningen van Google om de gesponsorde links te onderscheiden van de natuurlijke links (door een andere achtergrondkleur en de toevoeging van een vermelding) lijken dus niet voldoende om de gebruiker te verwittigen", zo stelt Laurent Bousis vast, Managing Director van iProspect Belgium. Vooral omdat de natuurlijke links door de Belgische internauten als meer betrouwbaar beschouwd worden dan de gesponsorde links, in een verhouding van 6 tegen 1. Een vaststelling die bevestigd wordt wanneer men de zone bekijkt waar de Belgische gebruikers klikken op de resultatenpagina op Google voor zoekopdrachten van transactionele ("autoverzekering") en informatieve ("recept tiramisu") aard.

Uit het onderzoek blijkt ook  dat één Belgische internaut op vier online opzoekingen doet naar een product, nadat hij  een winkel bezocht heeft (waar hij dus de kans gehad heeft om het product te bekijken en informatie te vragen aan de verkoper).

Het onderzoek brengt nog andere interessante punten aan het licht:

-95% van de bevolking maakt meerdere keren per week gebruik van een zoekmachine.

-92% van de Belgen gebruikt een zoekmachine om zich te informeren vooraleer een product of dienst aan te kopen.

-69% van de Belgen controleert de spelling van een woord via de zoekmachine.

-75% van de respondenten heeft (in de laatste 3 maanden) online gekocht als gevolg van zijn opzoekingen.

-Een Belg op drie heeft een reis online gekocht in de laatste drie maanden, een vrouw op drie heeft in de laatste drie maanden kleding online gekocht.

-Mannen zoeken dubbel zo vaak informatie op over elektronische producten dan vrouwen, maar die laatsten kopen dan weer dubbel zo vaak kledij online dan mannen.

-Jongeren van 18 tot 34 zoeken online tien keer meer informatie op over krediet, dan de 55+.

-Een Belg op vier kent Bing niet, de zoekmachine van Microsoft.

-94,1% van de Belgen gebruikt Google minstens 1 keer per week.

-19,6% van de gebruikers denkt dat er nooit gesponsorde links staan bovenaan de resultaten van hun zoekopdracht.

-De natuurlijke link wordt 6 keer meer betrouwbaar geacht.

-55% van de respondenten voert een opzoeking uit na een gesprek met vrienden/familie.

-52,7% van de bevolking gebruikt Facebook minstens 1 keer per week.

-1 Belg op 3 deelt foto`s op Facebook.

-1 Belg op 30 deel foto`s op Google+.

Back to top button
Close
Close