Digitale reclame krijgt een boost door "in-app" uitgaven

De uitgaven voor digitale advertenties zullen in 2026 wereldwijd 753 miljard dollar bedragen, wat neerkomt op een groei met 85% in vier jaar tijd, zo voorspelt een onderzoek van Juniper Research. Een spectaculaire sprong, die vooral getrokken wordt door in-app reclame. Video wordt het belangrijkste kanaal voor de adverteerders. Een analyse.

post-image-3

Een onderzoek van Juniper Research voorspelt dat de uitgaven voor digitale advertenties wereldwijd van 407 miljard dollar in 2022 zullen stijgen naar 753 miljard dollar in 2026, een groei met 85%. Volgens het rapport "Digital Advertising: Emerging Trends, Key Opportunities & Market Forecasts 2022-2026" zullen over 4 jaar de inkomsten uit mobiele apps goed zijn voor maar liefst 56% van de wereldwijde uitgaven.

Nog uit het onderzoek blijkt dat de wijzigingen die Google en Apple doorgevoerd hebben op het gebied van privacy, weliswaar het potentieel voor efficiënte targeting beperken, maar dat er toch nog grote opportuniteiten bestaan. De beschikbaarheid van het SKAdNetwork op iOS bijvoorbeeld is een belangrijke kans voor de adverteerders om toegang te krijgen tot geaggregeerde data, waardoor zij zich kunnen richten op domeinen in volle groei, zoals apps voor kinderen.

Juniper Research voorspelt ook dat de totale uitgaven voor mobiele in-app advertenties van 201 miljard dollar in 2022 zullen stijgen naar 425 miljard dollar in 2026, vermits de merken hun pogingen verderzetten om het vertrouwen van de gebruikers te winnen.

In deze context dringt het rapport er bij bedrijven op aan om hun beleid duidelijk te bepalen voor het verzamelen, bewaren en gebruiken van data, om zo de registraties te optimaliseren.

De auteur van het onderzoek, Scarlett Woodford, adviseert bedrijven daarom " een code van best practices aan te nemen om het rendement op advertentie-uitgaven te maximaliseren en de modellen voor probabilistische attributie te ondersteunen" en zo beter in te spelen op de recente wijzigingen in het beleid voor gegevensverzameling door de techgiganten.

Daartegenover zou de groei van reclame op de computer moeten gaan vertragen, in een economie die rond het mobiele toestel draait, zo beklemtoont het onderzoek. Toch voorziet het rapport dat de reclame-uitgaven voor desktops van 97 miljard dollar in 2022 naar 142 miljard dollar in 2026 zullen stijgen, ondanks het feit dat er uitgaven zullen afvloeien naar draagbare toestellen en dat de uitrol van de regelgeving op gegevensbescherming een impact heeft op het cookiebeleid.

Het onderzoek van Juniper Reearch noemt video een "essentieel kanaal" voor de adverteerders, met reclame-uitgaven die in de volgende vier jaar met 63% zouden moeten stijgen, dankzij het immense succes dat de platformen TikTok en YouTube Shorts kennen.

En als conclusie dringt het onderzoek er bij marketingspecialisten op aan dat zij ervoor moeten zorgen dat videoadvertenties geoptimaliseerd zijn voor consumptie op smartphone en tablet, willen zij hun return on investment maximaliseren.

Back to top button
Close
Close