68 miljard dollar in rook opgegaan door fraude bij digitale reclame

Een onderzoek van Juniper Research raamt de waarde van uitgaven aan digitale advertenties die wereldwijd verloren ging door fraude in 2022 op 68 miljard dollar. Tegenover 59 miljard in 2021. De 5 landen die het meest getroffen werden, zijn goed voor 60% van het wereldwijde verlies.

post-image-3

Uit een nieuw onderzoek van Juniper Research (Digital Advertising Fraud: Key Trends, Competitor Landscape & Market Forecasts 2022-2026) blijkt dat het de Amerikaanse adverteerders zijn die het meeste risico lopen om financieel verlies te lijden door frauduleuze activiteiten, met voor 2022 meer dan 23 miljard dollar schade.

De Verenigde Staten vertegenwoordigen de grootste markt voor digitale advertentie-uitgaven, met de hoge penetratiegraad van het internet en een intensief gebruik van mobiele apps en browsers, wat ook geweldige mogelijkheden biedt voor het vertonen van promotionele content.

Als gevolg hiervan, zo schat het onderzoek, zal deze markt in 2022 een 35%  vertegenwoordigen van de verliezen als gevolg van reclamefraude.

"De campagnes die in Noord-Amerika gevoerd worden zullen zonder enige twijfel de aandacht trekken van fraudeurs. Dat zal leiden tot een innovatie zonder voorgaande bij de fraudetactieken in de Verenigde Staten, waardoor er bij de adverteerders een grotere vraag zal zijn naar diensten voor het opsporen en beperken van fraude", zo verklaarde Scarlett Woodford, auteur van het onderzoek.

Het onderzoek toont aan dat de 5 landen die het zwaarst getroffen worden door digitale reclamefraude in dalende volgorde zijn: de Verenigde Staten, Japan, China, Zuid-Korea en het Verenigd Koninkrijk.

Als antwoord op het groeiend risico op reclamefraude spoort het rapport dan ook de adverteerders die zich tot deze markten richten aan om "strategische partnerschappen af te sluiten met leveranciers van advertentiefraudedetectie en -preventie die in staat is om geldig advertentieverkeer te onderscheiden van frauduleus verkeer, dat geen enkele return geeft voor de reclame-uitgaven".

Het rapport stelt bovendien dat "de efficiëntste tools voor het opsporen van adverteerfraude gebruik zullen maken van machine learning algoritmes om het reclameverkeer te vergelijken met verifieerbare, recent waargenomen referentiegegevens."
Bijgevolg spoort het rapport de adverteerders aan om oplossingen toe te passen die fraude bestrijden en de risico`s verhelpen, en zo het rendement van reclame-uitgaven te maximaliseren dankzij een vroegere opsporing van nieuwe fraudetactieken.
Het opsporen en beperken van fraude staan voortaan centraal in de strijd tegen dit soort fraude.

Back to top button
Close
Close