Home/Studies/Berichtenapps:het nieuwe gezicht van de sociale media Berichtenapps:het nieuwe gezicht van de sociale media Met de overname van WhatsApp door Facebook voor het bedrag van 19 miljard dollar is 2014 duidelijk het jaar van de berichtenapps geworden. Waarom deze plotselinge populariteit? Om deze vraag te kunnen beantwoorden moeten we meer inzicht hebben in deze nog gefragmenteerde sector, die gedomineerd wordt door een handvol belangrijke spelers met verschillende filosofieën, producten en elk hun eigen publiek in verschillende geografische zones. 2014-04-28Comment Als u denkt dat deze apps alleen maar een gratis of voordelig middel zijn om sms`jes te versturen, vergeet u hun potentieel: het zijn contentplatforms die een-op-eeninteractie met vrienden of fans mogelijk maken. Mediabrands Audience Platform, het digitale bureau van IPG Mediabrands, publiceert zijn analyse: "Berichtenapps: het nieuwe gezicht van de sociale media". Dit onderzoek tracht het succes van deze apps te doorgronden door hun geschiedenis, hun functies, de verschillen met sociale netwerken en hun huidige publiek te analyseren. De geschiedenis van de digitale berichtenuitwisseling Het verzenden van berichten per computer is niet nieuw en dateert uit de beginperiode van de informatica, toen ingenieurs via primitieve programma`s moesten communiceren. Tot de jaren 2000 was de berichtenuitwisseling beperkt tot hetzelfde platform. Er werd gecommuniceerd tussen computers (ICQ, MSN) of tussen telefoons (sms). Vervolgens liet de opkomst van de sociale netwerken en smartphones deze fysieke grenzen verdwijnen en konden de gesprekken op de verschillende platforms samenkomen. Hoewel deze apps vooral populair werden als voordelige alternatieven voor sms`en, ontwikkelden ze zich al snel tot mediaportalen. Dankzij de steeds hogere streamingsnelheden maken deze apps nu groepschats, videoconferenties, spraakoproepen, "stickers", het delen van content en nog veel meer mogelijk. Wat is het verschil tussen sociale netwerken en berichtenapps? Hoewel ze op elkaar lijken en veel gemeen hebben, zijn deze diensten op bepaalde punten radicaal verschillend: • Sociale netwerken vereenvoudigen one-to-many-contacten (broadcasting), terwijl berichtenapps bedoeld zijn voor one-to-one- of one-to-few-contacten. • Berichtenapps genereren discussies en informatie die tijdelijk of duurzaam kunnen zijn, terwijl sociale netwerken uitsluitend bedoeld zijn voor duurzame communicatie. • Content op sociale netwerken is bedoeld voor openbare publicatie en moet het hebben van het effect van de sociale netwerken, terwijl de content die op berichtenapps wordt gedeeld voornamelijk voor privégebruik is bestemd. Wie gebruiken ze en waarom? Volgens ComScore (VS) besteden de gebruikers van berichtenapps 7,6 uur per maand aan deze apps. Jong-volwassenen (18-24) zijn de grootste gebruikers van deze apps: 29% van hen gebruikt deze service dagelijks. Hun motieven hiervoor hangen samen met: • Privéleven: jongeren beschermen hun identiteit online door controle uit te oefenen op de verschillende niveaus voor toegang tot hun identiteit. Deze apps bieden een bijzonder hoog controleniveau. • Flexibiliteit: de applicaties maken het mogelijk om onbeperkt van digitale identiteit en groep te veranderen. • Sociale contacten: de apps bieden een informele manier om nieuwe mensen met gemeenschappelijke interessegebieden te ontmoeten. • Visuele content: de multimediacontent is aantrekkelijk en expressief en aanzienlijk beter dan sms`jes, die achterhaald raken. • Exclusiviteit: ongewenste berichten en spam zijn eenvoudiger te weren dan op de sociale netwerken. Conclusie Berichtenapps bieden dus andere voordelen, die de voordelen van sociale netwerken aanvullen. Ze hebben veel succes bij de jongere generatie en als het daarmee net zo gaat als met de sociale netwerken, zullen de oudere leeftijdsgroepen snel volgen. Dit maakt het makkelijker de uitzonderlijke overname van WhatsApp door Facebook te begrijpen, waarmee Facebook zijn dienst versterkt en tegelijkertijd een grote potentiële concurrent buiten spel zet. In de toekomst zullen we waarschijnlijk meer van dit soort consolidaties gaan zien tussen de verschillende sociale netwerken en berichtenapps. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address