Freedelity : hoe je klantentrouw  kan omzetten in ROI

Freedelity biedt een revolutionair systeem van getrouwheidskaarten aan. Alles is geïntegreerd met de identiteitskaart en het is niet alleen mogelijk om een krachtig getrouwheidsprogramma te integreren, maar vooral om een echte home-made marketingstrategie op te stellen. Het aanbod begin aan te slaan, bijvoorbeeld bij de winkelketen Broze die de dienst sinds meer dan een jaar gebruikt. De klanten beter leren kennen en de vruchten plukken van de verzamelde gegevens, dat is het leidmotief.

post-image-3
Concreet betekent dit dat een platform de klantgegevens en de informatie die hieruit te halen valt, verzamelt. Freedelity, dat niet tevreden is met het aanbieden van deze gegevens op een plateau, biedt aan om ze te naar believen gebruiken via hetzelfde platform om campagnes te versturen via e-mail, sms of post. Genoeg om gespecialiseerde bureaus ongerust te maken en, wat het belangrijkst is, kleine handelaars een gerichte digitale communicatie aan te reiken.
 
De kwestie van de privacy is de eerste die zich stelt in dit soort van gevallen waarbij de identiteitskaart is betrokken. We kunnen deze kwestie onmiddellijk terzijde schuiven, omdat de handelaar geen toegang heeft tot de naam en het adres van de klant. Dat wil zeggen: het is precies als met een traditionele getrouwheidskaart. Bovendien kan wie dat wil zich met één klik uitschrijven.  
 
Het is moeilijk om de precieze impact te meten die Freedility kan hebben op de evolutie van de klanten en de omzet. Het is wel een feit dat de winkelketen Broze, die het in Nivelles gevestigde bedrijf meer dan een jaar geleden in de arm heeft genomen, zijn keuze niet betreurt.
 
Op één jaar tijd is de omzet van de keten gestegen met 5 % en volgens  Cedric Haleng, marketingdirecteur bij Broze, zit Freedelity hier voor een goed deel tussen. “We hadden al een clubsysteem via onze internetsite, maar we wilden evolueren naar een getrouwheidskaart. In het begin waren we wat bang, vooral voor de reactie van de klanten en de integratie met de identiteitskaart. Maar uiteindelijk kregen we 85% positieve antwoorden.”
 
De keten heeft vandaag 240.000 leden via zijn getrouwheidsprogramma en 110.000 mailadressen van zijn klanten. De gebruiksmogelijkheden van de kwaliteitsvolle database zijn uiteraard onbeperkt en dit heeft Freedelity goed begrepen. Met een tool van het platform kunt u, met behulp van een kaart, zien waar uw klanten vandaan komen en welke zones geen deel uitmaken van uw klantenbestand. Een gerichte campagne op deze zones wordt u dan aangeboden, om uw verkoop te optimaliseren.
 
Freedelity heeft dus goed begrepen hoe je moet overstappen van een kwalitatieve database naar een geduchte efficiëntie en een directe impact op de verkoop. Dit alles met een eenvoudig platform en zonder lastige getrouwheidskaart. Hij is misschien nog een kleine speler op de markt, maar hij zou heel wat bureaus het nakijken kunnen geven en zich positioneren als een toonaangevende speler van de bovenste plank.  
Back to top button
Close
Close