De “korting” als basis voor direct marketing 2.0

De sociale media hebben zich opgeworpen als echte massamedia, ideaal om op een efficiënte en ultrasnelle manier positieve boodschappen over te brengen in de vorm van “buzz”.

post-image-3
Maar wat de consumenten echt doet watertanden zijn: promoties!

Na een ontdekkingsfase, zijn de consumenten die van Facebook of Twitter gebruik maken, nu veel slimmer geworden. Ze begrijpen nu ook dat merken maar al te graag aanwezig zijn op deze sociale netwerken, en in ruil voor bezoeken, willen ze in ruil ook promoties en geschenken kunnen ontvangen.

Volgens een analyse van Neolane “geven studies aan dat de voornaamste reden van consumenten om “fan” of “follower” te worden van een merk, het ontvangen van promoties is.” Volgens een recente Amerikaanse studie zou 77% van de “fans” of “followers” gepersonaliseerde kortingen of geschenken willen ontvangen! De drie volgende antwoorden werden gegeven door de consumenten: de probleemoplossing voor producten (46%), de mogelijkheid om hun mening te geven over een product (39%), en tot slot: het ontvangen van informatieve of entertainende content (28%).

Moraal van het verhaal: er is dus een fundamenteel verschil tussen wat de merken bieden en wat de consumenten verwachten. De bedrijven moeten hun communicatie heroriënteren op de sociale media en deze zowel een relationele als een commerciële insteek geven.
Back to top button
Close
Close