YouTube opent de jacht op AdBlockers

De laatste maanden is YouTube de strijd aangegaan met verschillende adblockers. De site wil zijn advertenties verplichten zelfs bij wie tracht die te voorkomen, en gaat daarbij zelfs zover sommige apps van derden te blokkeren.

post-image-3

Of u nu gebruik maakt van een adblocker of niet, de videogigant wijzigt de regels van het spel. Er valt steeds minder aan te ontkomen: YouTube legt zijn gebruikers reclame op. De enige manier om dit te vermijden? YouTube Premium. Het platform beschouwt immers het gebruik van zijn betaald abonnement als de enige manier om aan advertenties te ontsnappen.

Google kondigt officieel aan dat vanaf maandag 15 april de jacht op apps van derden geopend is.

Een heksenjacht?
Er valt een verhoging te verwachten van de strijd tegen adblockers en tegen apps van derden die de gebruiksvoorwaarden van het platform overtreden.

Maar wat zouden die beperkingen kunnen zijn? Sommige adblockers zoals AdGuard zouden, wanneer er een video gestart wordt met hun hulp, een foutmelding kunnen vertonen of een lager streamingdebiet ervaren.

De ontwikkelaars in de tegenaanval
Deze wijzigingen zullen ongetwijfeld een impact hebben op het grote publiek, de voornaamste bedoeling van de Amerikaanse gigant, maar ontwikkelaars en de meest tech savvy gebruikers hebben al hun volgende stap gepland.

Er is immers geen Adblocker meer nodig wanneer men gewoon de app kan patchen om die te veranderen of nieuw gedrag te laten vertonen. Revanced, het project dat dit mogelijk maakt, is momenteel enkel bruikbaar op Android.

Het ReVanced project zou niet getroffen mogen worden door de nieuwe regels van Google, want die viseren de officiële app rechtstreeks .

Back to top button
Close
Close