Hoe de crisis het contactloos betalen een boost geeft

De corona-pandemie heeft de betaalgewoonten van de gebruikers aanzienlijk beïnvloed. Getuige daarvan de duidelijke doorbraak van contactloze oplossingen zoals Apple Pay en Google Pay.

post-image-3

De fintech Buy Way, die de Apple Pay en Google Pay technologieën aanbiedt aan zijn Mastercard-klanten, merkt een belangrijke evolutie op bij de betaalwijze die de Belgische gebruikers als gevolg van de recente lockdown geadopteerd hebben. 

Zo is het aantal "contactloze" betalingen met de kredietkaarten van de financiële instelling verdrievoudigd sinds het begin van de lockdown, en is het volume bovendien met 65% gestegen. De stijging van het aantal contactloze betalingen wordt ook ondersteund door de verhoging van de limieten (€50 per transactie en €100 alles bijeen).

"Vele ketens moedigen nu het contactloos betalen aan, en dat was voor de lockdown niet het geval", aldus Christophe Hamal, CEO van Buy Way. De fintech stelt ook dat "het aantal transacties, uitgevoerd via Apple Pay en Google Pay, eveneens sterk gestegen is". De twee apps worden trouwens complementair genoemd "vermits de bedragen van transacties geen limiet kennen".

Concreet lijkt de Apple Pay-oplossing vooral gebruikt te worden om kleine bedragen te betalen, zowel online als offline, (Uber, Apple.com of takeway.com), zelfs voor grotere aankopen (Makro, Brico, Ryanair, enz.).

Deze opkomst van de nieuwe digitale betaaloplossingen heeft een belangrijke impact op de cash betalingen en geldopnames aan de automaat, die sinds einde maart sterk gedaald zijn.

Back to top button
Close
Close