Home/Market news/87seconds sluit zich aan bij Datawords 87seconds sluit zich aan bij Datawords Het Belgische video content agency 87seconds wordt overgenomen door Datawords, een wereldwijde groep voor digitale marketing en leider in e-multiculturele technologieën. De snel groeiende scale-up wordt hierdoor onderdeel van een groter netwerk van digitale bureaus binnen de Datawords Group. Dit versterkt het pad naar internationale expansie en wereldwijde content campagnes van het videobureau. 2018-07-10Comment Stimuleren van groei en internationale expansie Met de verdubbeling van de jaaromzet en de opening van 6 nieuwe kantoren in 5 landen de afgelopen jaren, heeft 87seconds een sterke groei laten zien. Samen met Datawords kan het creatieve bureau in hetzelfde tempo blijven groeien. " De timing was perfect om ons aan te sluiten bij een wereldwijde groep, onze groei te ondersteunen en voort te zetten, onze kwalitatieve producties en digitale diensten verder te ontwikkelen en onze internationale en wereldwijde expansie door te zetten. Datawords is daarom de perfecte partner, met een solide track record, die dezelfde visie deelt op de toekomst van contentcreatie ", zegt Thibaut Dehem, de oprichter van 87seconds. Datawords is opgericht in 2000. Door technologische expertise te combineren met het inzicht in lokale culturen worden internationale strategieën van grote wereldwijde merken op elk digitaal platform geïmplementeerd. "We bouwen aan een geïntegreerde wereldwijde groep met een sterke focus op de internationale inzet van content en multiculturele technologieën" , zegt Alexandre Crazover, medeoprichter van Datawords. 87seconds is het derde bedrijf dat toetreedt tot de Datawords Group, na de digitale agentschappen Vanksen in januari 2018 en Digiprod in 2014. Het recent overgenomen digitale bureau Vanksen biedt sterke samenwerkingsmogelijkheden met transversale expertise op het gebied van contentcreatie en online campaign intelligence. "Deel uitmaken van deze groep zal ons in staat stellen te profiteren van een zeer grote skill set zoals sociale media, SEO, sociale data, e-reputatie, strategisch advies, video en vele anderen. Hiermee wordt voorkomen dat we langzaam in een verticale agency veranderen en binnen vaste kaders gaan werken. Onze focus en expertise blijft het maken van videocontent om dit vervolgens te koppelen aan grotere campagnedoelstellingen. Het is onze absolute doelstelling om deze grote campagnes rondom onze creatieve videoconcepten te ontwikkelen" , legt Thibaut Dehem uit. Hetzelfde merk, hetzelfde management 87seconds blijft opereren onder zijn eigen naam en merk. Het hele management - Thibaut Dehem, Philip Swinnen, Violaine Mouchet (country manager Frankrijk) en Maarten van der Weijden (country manager Nederland) - zullen aan boord blijven en zullen blijven groeien binnen hun respectievelijke markten en potentiële nieuwe markten. Hoewel de huidige strategie om autonome agentschappen in heel Europa te openen blijft, zal het ook profiteren van de wereldwijde aanwezigheid van Datawords om nieuwe markten te bereiken. De 500 huidige medewerkers van Datawords zijn verspreid over de belangrijkste hubs: Parijs, Luxemburg, Hong Kong, Seoul, Tokio, New York, Milaan en Barcelona. "We zijn verheugd om de teams van 87seconds welkom te heten in de Datawords Group. Het draagt bij aan de expertise die we eerder hebben opgebouwd met de acquisitie van het videobureau Digiprod in 2014. We waren onder de indruk van de snelle en gezonde groei van 87seconds en het vermogen om te op te schalen m et kantoren in het buitenland. Dit zal ons helpen de internationale ontwikkeling van de Groep te versterken" , zegt Alexandre Crazover, mede-oprichter van Datawords. De acquisitie versterkt ook de activiteiten van Datawords op zowel de Nederlandse als de Belgische markt. "De vonk was er vanaf het begin met het management van Datawords, er zijn niet veel groepen waar de oprichters het bedrijf nog steeds in het management zitten met nog steeds dezelfde ondernemersmentaliteit. We zijn allemaal heel enthousiast en realiseren ons de vele mogelijkheden die dit zal bieden voor 87seconds om een wereldwijd en toonaangevend agentschap voor videocontent te worden, " zegt Thibaut Dehem. Content creatie voor wereldmerken 87seconds’ videocontent zal dus beschikbaar zijn in 60 talen en met net zoveel culturele specificaties. Er is een constante vraag van merken om wereldwijde campagnes in te zetten, die voldoen aan de lokale gevoeligheden. "Dankzij de multiculturele expertise van Datawords kunnen we nu een holistische visie voorstellen en wereldwijde campagnes voor onze klanten implementeren, vooral als het gaat om de Verenigde Staten en Azië. Dat is een sterk onderscheidend vermogen" , zegt Philip Swinnen, managing director van 87seconds. De verschuiving van grote en traditionele advertentiecampagnes naar meer gefragmenteerde met gerichte inhoud, heeft adverteerders ertoe aangezet om samen te werken met nichespelers zoals agentschappen voor videocontent. De wereldwijde klanten van Datawords hebben een sterke interesse getoond in deze zeer specifieke contentcreatie. "Enkele van onze grootste klanten zijn Michelin, Audi, L'Oréal, SEB, Clarins, Montblanc en we hebben hun groeiende vraag naar het creëren van videocontent over de hele wereld opgemerkt," legt Alexandre Crazover uit. Aangezien videocontent een hoeksteen wordt van elke online contentstrategie, kan 87seconds diep integreren met de omnichannel en meertalige services van Datawords. De nieuwe groep heeft een geconsolideerde omzet van meer dan $ 70 miljoen. Het is gericht op het bouwen van een nieuw model van agencies dat is gebaseerd op sterke digitale wereldwijde technische expertise en een focus op e-Multiculturele technologieën als oplossingen voor internationale inzet. Datawords is nog steeds op zoek naar andere overnames met de steun van haar financiële partners Cathay Capital, Bpifrance en Keensight. "Cathay Capital ondersteunt samen met Keensight Capital & Bpifrance het management van Datawords in de nieuwe groeifase van het bedrijf. Datawords toont eens te meer haar vermogen om nieuwe talenten aan te trekken en nieuwe mogelijkheden te verwerven door een uniek, onafhankelijk platform te bieden om de internationalisering van bedrijven met digitale content te versnellen. Datawords zal blijven zoeken naar nieuwe acquisities om zowel het digitale productie- als het creatie-aanbod aan te vullen en zijn geografische voetafdruk te versterken of uit te breiden, met name in Noord-Amerika, Europa en China", aldus Edouard Moinet, managing partner van Cathay Capital. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address