Zo start je een trend in 6 handige tips

We willen allemaal wel trendsetters zijn. Misschien loop je altijd voor op de trends, of hol je er juist achteraan. Maar heb je zelf wel eens een trend gecreëerd? Zelf een trend teweegbrengen kan heel wat opleveren, zowel persoonlijk of juist voor je werk. Grote bedrijven hebben dit goed in de smiezen en plannen hun communicatie en productie zorgvuldig om op die manier hun aanbod zo populair mogelijk de markt op te brengen. Maar het internet heeft heel wat industrieën gedemocratiseerd en het is nu, meer dan ooit, mogelijk jouw eigen trend te starten. Of dit nu hippe tasjes, gekke hoedjes, of draagbare hangtapijten zijn. Hieronder zes onmisbare tips voor je eigen fashion trend.

post-image-3

Keep it simple, stupid!
Anderen, die nog nooit van jou, of van jouw trend gehoord hebben, moeten in één keer kunnen begrijpen waar het over gaat. In één oogopslag moet duidelijk zijn wat de trend inhoudt zodat mensen het kunnen adopteren. Die moeilijke jurken op de catwalk zien er dan wel mooi uit, maar draagbaar zijn ze zelden.

Neem een voorbeeld aan Jean Paul Gaultier, die, met zijn blauwe strepen, al meer dan 40 jaar succes heeft in de modewereld. Hoewel die streep al eerder door Franse zeelui gedragen werd en voor Gaultier door Coco Chanel na de eerste wereldoorlog als fashion item werd geïntroduceerd, heeft Mr. Gaultier er veruit het meeste succes mee gehad. Zijn geheim? Eenvoud.

Wees anders
Originaliteit is van groot belang. Door origineel te zijn representeert jouw trend iets van waarde. Dat betekent niet dat alles aan de trend nieuw en innoverend hoeft te zijn, juist door bestaande dingen te veranderen of te combineren kun je weer vernieuwen.

Door een vintage Americana look met Japanse teksten samen te smelten vindt Superdry niet opnieuw het wiel uit. Maar doordat de twee zo goed met elkaar samengaan, wordt het toch een moderne nieuwe stijl.

Betaalbaar
Door je product of de participatie goedkoop te houden kunnen meer mensen meedoen en verspreidt je trend zich dus sneller.

Het witte t-shirt. Origineel komt het voort uit het Amerikaanse leger, waar het gebruikt werd omdat het zo goedkoop en comfortabel was. En dat is waarschijnlijk ook waarom het zo’n tijdloze klassieker is geworden. Comfortabel, maar vooral goedkoop.

Online
Met een goede website en social media strategie kan op een relatief goedkope manier een grote groep bereikt worden. Dit kan de awareness vergroten en geeft je de mogelijkheid jouw trend te marketen. Maar misschien nog wel belangrijker is de potentie van online (social) media om een community te creëren waar trendsetters en geïnteresseerden bij elkaar komen. Zo’n groep kan jouw trend een enorme duw in de rug geven.

Burberry begreep dit al goed in 2009 en speelde met hun eerste social media campagne in op de trenchcoat trend. Het luxe merk werkte samen met bloggers en gaf het publiek de mogelijkheid hun eigen foto’s te plaatsen en te stemmen op hun favoriet. Hierdoor creëerde het merk een community met specifieke interesses waar het handig gebruik van kon maken in de promotie van hun eigen coats.

Locatie
De locatie waar een trend geboren wordt is zeker van belang. Hoewel internet het verspreiden van trends over de laatste jaren een stuk makkelijker heeft gemaakt, zeker met betrekking tot social media, is de fysieke plek ook van belang. Vooral liberale en innoverende stedelijke gebieden zijn een ideale broedplaats voor een trend. Zulke steden staan bol van de trendsetters, wat het voor jouw trend makkelijker maakt om opgepakt te worden. Zodra dit het geval is kan jouw trend zich zomaar als een lopend vuurtje gaan verspreiden.

Mary Quant, aan wie het eerste design van de mini-skirt wordt toegeschreven, introduceerde dit in het Londen van 1964. Een liberale stad waar de modernistische Mod cultuur groeiende was. Quant zag dat de rokken steeds korter werden en uiteindelijk introduceerde ze haar nóg kortere mini-skirt. Uiteindelijk ging het kledingstuk de hele wereld over door de adoptie van de Londense dames. Wat er gebeurd zou zijn als ze het in Urk had gelanceerd zullen we nooit weten natuurlijk, maar waarschijnlijk was het succes minder groots geweest.

Planning
Hoewel sommige trends ‘per ongeluk’ ontstaan, wat zoveel betekent als dat er geen overkoepelend bedrijf of persoon achter zit, worden veel trends zorgvuldig gepland. Trend analist Henrik Vejlgaard legt uit dat je wel zichtbaar wilt zijn, maar niet té zichtbaar zijn. Een trend is namelijk meestal eerst alternatief voordat het mainstream wordt. Verder wil je natuurlijk niet dat je trend na een paar weken vergeten wordt. Door vooruit te plannen met bijvoorbeeld extensies en dergelijken kun je dat voorkomen.

Trends worden op nog veel meer manieren beïnvloed dan hier beschreven natuurlijk. Denk aan celebrity endorsements, productie, distributie enzovoorts. En zeker over online strategieën is veel te vinden. Maar met deze tips kun je een heel eind komen. Succes!

Back to top button
Close
Close