De Belgische e-shop Kazidomi stort zich op de Vlaamse markt

Met een omzet die sinds de oprichting in 2016 elk jaar met een factor drie groeit, belichaamt Kazidomi alle kenmerken van een succesverhaal made in Belgium. De jonge Brusselse scale-up, die al in meer dan 15 landen actief is en die aan de basis ligt van de referentie-e-shop voor gezonde biologische en duurzamen producten. Wil nu haar aanwezigheid uitbouwen in Vlaanderen, een markt met een sterk potentieel voor online verkoop.

post-image-3

EEN RUIMERE CATALOGUS

De resultaten spreken voor zich: in 2019 winkelde 71% van de Vlamingen online, vergeleken met slechts 60% voor de Walen en de Brusselaars 1. Om een vaste stek te krijgen in het noordelijke landsgedeelte en op een reeds mature markt, wil Kazidomi de consumenten warm maken met een kaart die inspeelt op specifieke territoriale kenmerken. “De Vlaming, die graag online winkelt, is bijzonder gevoelig voor de kwaliteit van de producten, voor de oorsprong en de ecologische voetafdruk ervan,” aldus Koen Van Lysebetten, die als Head of Growth het team heeft versterkt. “Daarom hebben we besloten ons aanbod uit te breiden met extra Hollandse en Vlaamse merken die op hun grondgebied al zeer goed in de markt liggen.” Yasmine Bouzerda, Growth Marketing Manager, staat in voor de uitrol van deze strategie en ziet het zo: “Wij hanteren voor deze producten dezelfde selectiecriteria als voor de rest van onze catalogus, met name weldoende en transparante samenstellingen, producten die goed zijn voor de gezondheid en voor het milieu – we zijn immers een B-Corp- gecertificeerde koolstofneutrale onderneming – vanuit het constante streven om de beste prijzen te borgen.”

EEN GEËNGAGEERDE E-SHOP UNIEK IN BELGIË

Het unieke lidmaatschapssysteem van Kazidomi (zie inzet) biedt immers aanzienlijke kortingen die kunnen oplopen tot wel 50% vergeleken met de traditionele verkooppunten. Een tweede troef: met meer dan 3.5000 referenties in food, maar ook in beauty en gezondheid, is Kazidomi de enige Belgische healthy e-shop met een aanbod dat zo breed, zo gediversifieerd en zo innovatief is. Je vindt er gloednieuwe merken, maar evengoed trouwe blijvers die inspelen op alle verzuchtingen als het over manier van leven gaat (vegan, keto, glutenvrij, zero waste enz.).

De website is beschikbaar in het Nederlands, Engels en Frans en draagt bij aan een unieke shopervaring. Kazidomi wil niet zomaar een online platform aanreiken, maar een community van geëngageerde en oordeelkundige consumenten samenbrengen. De zeer volledige productfiches zijn volkomen transparant – samenstellingen, voedingswaarden, plusjes voor de gezondheid, gebruikstips – terwijl de consument de kans krijgt om zijn mening te geven en vragen te stellen. De website zet ook aan tot reflectie over thema’s die via de blog maandelijks worden aangekaart (strijd tegen voedselverspilling, overstap naar natuurlijke alternatieven, nieuwe foodrecepten, focus op de weldaden van een natuurlijk bestanddeel, tips om de beautyroutine te vervolmaken enz.).

Target die Kazidomi voor ogen houdt: tegen eind 2021 een omzet van 585.000 € halen op de Vlaamse markt.
 

HET LIDMAATSCHAP, HOE WERKT HET?

In ruil voor een lidmaatschap van € 80 per jaar of € 8 per maand kunnen abonnees extra korting krijgen op de hele website. De besparingen kunnen tot 50% bedragen, waardoor een gezin van 4 tot wel € 1.000 per jaar kan uitwinnen. Kazidomi heeft berekend dat zijn consumenten sinds de oprichting het equivalent van 11 miljoen euro hebben kunnen besparen. Bovendien biedt de website de mogelijkheid om het lidmaatschap kosteloos met een jaar te verlengen mocht de klant er niet in slagen na twaalf maanden zijn initieel lidmaatschap te verzilveren. En als extraatje worden er bij elke bestelling (met gratis levering in verschillende afhaalpunten voor aankopen vanaf € 69) geschenkproductjes gevoegd.

KAZIDOMI CIJFERMATIG

E-SHOP OPGESTART IN 2016 RING ACTIEF IN MEER DAN 15 LANDEN

10M€ OMZET IN 2020

120K ABONNEES WERELDWIJD

3 500 REFERENTIES IN TOTAAL

1HUISMERK 170 REFERENTIES, WAARONDER60INBULK

330 WELDAGIGE MERKEN

ONLINE SHOPPEN, HOEVER STAAT BELGIË?

8,2 MILJARD EURO besteed aan online winkelen in België in 2019 2.

5,2 MILJARD EURO online besteed in Vlaanderen gedurende de eerste 9 negen maanden van 2019 versus 3,18 miljard voor Wallonië en Brussel 3.

71% VAN DE VLAMINGEN winkelde online in 2019, vergeleken met 60% voor de Walen en de Brusselaars 4.

Tijdens de eerste 9 maanden van 2019, besteedden de Vlamingen gemiddeld 794,50 EURO ONLINE, beduidend meer dan de Walen en de Brusselaars met 660,90 euro 5.

1. Studie Stabel 2020 | 2. E-commercebarometer (2019) | 3. Ibid | 4. Studie Stabel 2020 | 5. Studie GFK 2019

Back to top button
Close
Close