42% van de werknemers houden zich niet aan de geheimhoudingsregels

Maar dit zou niet helemaal hun eigen schuld zijn. Zo moeten werknemers te veel paswoorden onthouden en 51% van de IT-professionals geven aan dat hun systeem voor toegangsbeheer onvoldoende effectief is.

post-image-3
Medewerkers brengen regelmatig gevoelige informatie over hun bedrijf in gevaar door het gebruik van onveilige, maar makkelijker te onthouden paswoorden. Een enquête door Quest Software bij meer dan 1.000 werknemers en 500 IT-professionals in de Verenigde Staten, heeft de groeiende ineffectiviteit van identiteits- en toegangsbeheersystemen blootgelegd.

Veel werknemers moeten gemiddeld vijf paswoorden herinneren en 42% van hen kiest een eenvoudig paswoord. En dit is nog meer het geval bij de zogenaamde “Millennials”, de jonge generatie die opgegroeid is met informatica. 52% deelt hun paswoord met collega’s en 23% gebruikt nog altijd het paswoord van hun vorige baan.

De kritiek komt ook van de interne supportdiensten van bedrijven. Zo gaan een kwart van de oproepen van het personeel over te complexe toegangsbeveiligingssystemen (paswoord vergeten, enz.), met de kosten die deze met zich meebrengen.

Tot slot weten maar heel weinig ondernemingen (publiek of privaat) wie nu juist toegang heeft tot wat! En het vergt steeds meerdere dagen om de toegang te beperken nadat een werknemer een handeling heeft gesteld (opzettelijk of niet) waardoor de risico’s voor zijn werkgever toenamen.

Joe Baguley, Chief Technologist bij Quest Software Europe, is van mening dat in deze “tijden van soberheid, de vereenvoudiging van het identiteits- en toegangbeheer de productiviteit van de werknemers kan doen toenemen.”

80% van de IT-professionals erkennen dat een vereenvoudiging van het paswoordenbeleid hun werk zou vergemakkelijken.
Show More
Back to top button
Close
Close