Het slechte weer doet het webbezoek stijgen

Het slechte weer kwam sommige sites ten goede die deze zomer een stroom extra bezoekers zagen.

post-image-3

De regen valt, het aantal bezoekers stijgt. Het slechte weer heeft de zomerse pauze van heel wat Belgen geruïneerd, maar toch ook mensen gelukkig gemaakt: de webmasters van sites rond hobby`s en amusement. Volgens de cijfers van CIM vertonen heel wat van die sites een stijgend aantal bezoekers, terwijl de periode van juni tot september traditioneel synoniem is met een ... daling voor het hele Belgische internet.

Augustus is nog niet ten einde, maar LePetitMoutar.be (SpringintVeld.be) mag zich toch al gelukwensen met een stijging van zijn bezoekers met 18%, bij een gemiddelde van 7.700 unieke bezoekers per dag tegenover 6.500 twaalf maanden geleden. "Dit resultaat houdt verband met de weersomstandigheden die ongetwijfeld veel ouders alternatieve activiteiten lieten opzoeken om met hun kinderen te doen", meent Jean Sprimont, oprichter van deze gids gespecialiseerd in vrije tijd en uitstapjes voor kinderen. "Ik denk ook dat de economische crisis en de recente gebeurtenissen van de Arabische lente veel mensen ertoe gebracht hebben om voor een meer plaatselijk toeristisch aanbod te gaan". Bekijkt men het gedrag van de bezoekers op de site aandachtiger, dan ziet men dat het raadplegen van de rubrieken "overdekte zwembaden", en "bowling" een sprong maakte van 45%. "Maar het bezoek aan de rubriek openluchtzwembaden ging ook omhoog toen het enkele dagen mooi weer was", stipt Jean Sprimont aan.

Eenzelfde stijgende trend bij de bioscoopsite CineNews: gemiddeld 24.550 unieke bezoekers per dag deze maand, tegenover 21.950 in augustus 2010. De tool "Google Insights" brengt een nog indrukwekkender contrast aan het licht tussen de grote vakantie van 2010 en die van 2011, indien men de cijfers vergelijkt van de zoekopdrachten op het trefwoord "cinema"" in beide perioden.  Er viel een piek te merken tijdens het lange weekend van 15 augustus, toen de regen heel wat barbecues in het water liet vallen en de Belgen de donkere zalen indreef. "Maar de regen was niet de enige positieve factor", onderlijnt Dieter Kraewinkels, beheerder van CineNews. "Ook de release van enkele grote blockbusters, zoals Harry Potter, Cars 2, Super 8, ... En bovendien zetten onze mobiele site en apps aan tot het vaker raadplegen van CineNews". Concurrent Cinebel echter ondervond een sterke daling tegenover 12 maanden geleden, en ging van een gemiddelde van 10.200 unieke bezoekers per dag naar... 7.200. Het is afwachten of de nieuwe versie van die site in de volgende maanden deze terugval in het aantal bezoekers een halt kan toeroepen.

"Het is eigenlijk een principe: het goede weer doet het bezoekersaantal dalen, slecht weer doet het stijgen", besluit Patrick Steinfort, Managing Director van de online reclameregie Hi-media. Wie zei daar dat het internet geen voeling heeft met de realiteit?

Back to top button
Close
Close