Het mobiele internet maakt in België een sprong van 32%!

Het mobiele internet in België maakte een sprong van 32%! De groei van het internetverkeer vanop mobiele toestellen blijft gestaag, als het ritme van een metronoom.  

post-image-3

De laatste cijfers die het agentschap Semetis verzamelde geven drie grote trends aan, om te beginnen de rol van de iPad als locomotief, die op zich alleen al met 40% van het mobiele verkeer in België gaat lopen!

De rapporten van Google Analytics Mobiel hebben zopas de resultaten van het tweede trimester van dit jaar gebracht. Het agentschap Semetis compileerde en analyseerde de resultaten, en leidt hieruit een gestage groei af van het verkeer via mobiele toestellen, zowel van smartphones als tablets.

Een eerste trend update in België: het verkeer ging van 1,23% naar 1,61% tussen het eerste en het tweede trimester 2011. Een tamelijk sterke groei, een sprong van maar liefst 31%!

De tweede trend die uit de cijfers blijkt draait rond de sterrollen die iPad en Android nu spelen. Het gaat om de twee belangrijkste mobiele platformen die een sterke groei kennen. Zo gaat de iPad, die in het vorige trimester 34% uitmaakte van alle mobiele verkeer, nu met 40% lopen! De Android toestellen van hun kant gaan van 16% naar 18% marktaandeel van het mobiele verkeer.

De derde grote trend vastgesteld op de Belgische markt, is de gestage vermindering van het marktaandeel van de andere mobiele OS. Terwijl die een jaar geleden samen 17% vertegenwoordigden (Q2 2010), zijn zij nu teruggevallen tot minder dan 4%. Apple heeft nu dus 78% marktaandeel, op grote afstand gevolgd door Android met 18%.

Microsoft, Nokia en BlackBerry bestaan dus bijna niet meer op het mobiele web!

Volgens de verwachtingen van Semetis zou het mobiele verkeer zijn groei moeten voortzetten, en de drempel van 3% tegen einde dit jaar bereiken, dankzij de komst van nieuwe tablets (origineel en soms kleiner) van fabrikanten zoals HTC (Flyer), Blackberry PlayBook, enz.

De cijfers die het Brusselse SEM agentschap Semetis analyseerde zijn gebaseerd op de Google Analytics accounts van haar klanten, en worden representatief geacht voor de Belgische bevolking. Zij geven relatieve waarden aan uitgedrukt in marktaandeel.

Back to top button
Close
Close