Internet blijft groeien ondanks een slabakkende reclamemarkt

Ondanks de crisis blijven de online investeringen stijgen op de Belgische markt. Lichtjes.

post-image-3

Volgens cijfers van de MDB/Mediaxim norm en het media-agentschap Space zag het Belgische internet de reclamebudgetten in het eerste semester van dit jaar met 10,4% stijgen. Een bemoedigend resultaat, maar toch blijft het internet nog altijd ver achter radio of tv hangen. Die laatste twee blijven trouwens goed weerstand bieden aan de recessie, met respectieve stijgingen van 10,2% en 4,5% over dezelfde periode.

Deze gegevens moeten echter met het gebruikelijke voorbehoud genomen worden, vermits de MDB/Mediaxim norm geen rekening houdt met internationale spelers zoals Google en Facebook, noch met investeringen die buiten de media-agentschappen verlopen.

De papieren pers echter doet het minder goed:  kranten (-7,9%), magazines (-7,3%), en  plaatselijke gratis pers (-5%) gaan allemaal achteruit.

Kortom, de economie heeft zijn groeiritme nog niet weergevonden, en de reclame weerspiegelt deze situatie. Het is dus wachten op een eventuele economische heropleving om wat energie te geven aan de reclame-uitgaven... online zowel als offline.

Back to top button
Close
Close