Plazapp geeft uw apps meer zichtbaarheid!

De Belgische start-up Plazapp lanceert een originele business: mobiele apps meer zichtbaarheid geven, en aan de klanten een professionele en complete "reporting" op grote schaal aanbieden. Om een betrouwbare community uit te kunnen bouwen, besloot het bedrijf om de testers te belonen voor hun bijdrage. De eerste campagnes en contracten zijn al onderweg...

post-image-3

Steeve Fontaine (voorheen webontwikkelaar bij Polygone Group en Vitam) en Olivier Verdin (CEO van OpenHR) hebben Plazapp gelanceerd, een startend bedrijf uit het Brusselse gebaseerd op een origineel businessmodel met reële potentie. Het idee is gerijpt binnen een opleiding bij Solvay, gecoacht door bedrijfsleiders.

"Elk bedrijf kan aan onze deur kloppen om een reporting (feedback) te krijgen over de kwaliteit of de efficiency van een mobiele app, en om een betere zichtbaarheid te krijgen op de marktplaatsen, om te beginnen de App Store, die momenteel meer dan 400.000 toepassingen telt", legt Steeve Fontaine ons uit. "Wij stellen vast dat een aantal bedrijven niets doet met zijn smartphone toepassing, omdat die niet zichtbaar genoeg is (zwakke interactie met de bezoekers, of niet efficiënt, problemen met de ergonomie, enz.)". In die omstandigheden is het moeilijk om eruit te springen, wanneer men niet de slagkracht heeft van een Disney of Coca-Cola.

Het idee van Plazapp is dus erg simpel: klanten die zich willen verzekeren van een plaatsje onder de zon op de App store (of elke andere marktplaats) hebben er alle belang bij om een zo afgewerkt mogelijk project in te dienen.

"De klant betaalt ons een forfait bedrag (dat varieert naargelang het gewaarborgd aantal downloads) en wij storten een deel van deze vergoeding door aan onze community (inschrijving open op de site www.plazapp.be)", vervolgt Steeve Fontaine.

De dienstverlening bestaat erin dat de mobiele toepassing die door de klant ontwikkeld wordt, voorgelegd wordt aan een community met fans van iPhone, Android, Windows Phone, BlackBerry, ... Om de troepen te motiveren heeft Plazapp de juiste aanmoediging gevonden: aan elk ingeschreven lid Plazapp punten uitkeren (een forfait bedrag dat overeenkomt met 0,50€ voor elke test gebaseerd op een lijst met 4 of 5 vragen). Dit bedrag zou iets hoger kunnen zijn indien de vragenlijst lager is.

Het business model dat Plazapp bedacht heeft omzeilt dus het verbod van Apple om mensen te betalen om in ruil positieve commentaren te krijgen. "Op geen enkele manier beïnvloeden wij de commentaren op de App Store", stipt Steeve Fontaine aan. De lijst met commentaren die aan de klant voorgelegd wordt, wordt trouwens niet op de marktplaatsen gepubliceerd, doch blijft in handen van de klant. Wij kunnen echter wel een minimum aantal downloads garanderen (1.000 of meer, naargelang de gekozen formule), dankzij het hefboomeffect van de community.

Het blijft echter een feit dat de ranking op de App store niet alleen afhangt van het aantal downloads. Andere criteria spelen mee... "En daarom kunnen wij de klanten niet garanderen dat de App zal doorstoten tot in de top 10".

"Uiteraard kunnen wij, als ontwikkelaars van mobiele apps, onze dienst voor promotie en feedback uitbreiden met een groter aanbod zoals het ontwikkelen van mobiele projecten voor bedrijven die dat zouden willen".

Ter informatie, het plazapp businessmodel bestaat reeds in het buitenland, om maar het bedrijf AppVIP in Frankrijk te noemen. Dat was echter niet toegankelijk voor Belgische gebruikers, omdat men geen apps vanuit een online winkel buiten het eigen land kan downloaden.

Back to top button
Close
Close