Een Greenpeace campagne schudt het internet dooreen

Ken heeft Barbie "eruit gegooid" op een nagemaakte Facebook pagina. Maar het idee komt niet van Mattel, de maker van de pop met de eindeloze benen. Het is ontsproten aan het brein van Greenpeace, dat het merk verwijt hout te gebruiken afkomstig van ontbossing en dus niet milieuvriendelijk.

post-image-3

Als men Greenpeace mag geloven, dan heeft het koppel Barbie/Ken besloten om hun meningsverschil online bekend te maken. Op Flickr, Facebook en YouTube laten de activisten het plastic stel zeggen dat Mattel gebruik maakt van niet hernieuwbare houtpulp om de verpakking goedkoop te produceren. En hierdoor worden het luipaard, de Sumatratijger en de orang-oetang in gevaar gebracht.

Het is niet de eerste keer dag Greenpeace zo`n stunt uithaalt. Eerder had het al Apple, Nintendo en Sony aangepakt; toen ging het om het gebruik van toxisch materialen.

Met de online campagne wil Greenpeace de 2,2 miljoen fans van Barbie op Facebook bewust maken van de situatie. Deze pagina werd trouwens afgesloten toen activisten er boodschappen postten waarin aan Barbie gevraagd werd of zij zich niet schuldig voelde over de verwoesting van de bossen.

Greenpeace, dat niet licht zijn prooi loslaat, heeft zelfs een banner gehangen op het gebouw van de fabrikant. Daarop stond te lezen: "Barbie, het is genoeg, ik wil niet uitgaan met een meisje dat zich bezig houdt met de ontbossing". Naast die tekst kon men een link vinden naar een valse Facebook pagina van Ken.

Een site waarop het vriendje van Barbie zegt dat hij woedend is en waarop geen al te vleiende foto`s van Barbie getoond worden.

Mattel zegt gesprekken te voeren met Greenpeace over dit onderwerp, maar de actiegroep heeft gekozen voor een meer agressieve benadering.

Back to top button
Close
Close