Groupon heeft zijn dossier ingediend om de Beurs te gaan

De Amerikaanse website Groupon, specialist in coupons voor plaatselijke diensten en handelszaken, heeft verleden week donderdag een dossier ingediend om naar de Beurs te trekken (wat in financiële termen een IPO genoemd wordt) waarbij het erop rekent fondsen op te halen tussen de 750 miljoen en 1 miljard dollar. Cijfers om van te dromen, en die voor beroering zorgen!

post-image-3

Groupon werd in november 2008 in Chicago gelanceerd door de oprichters Andrew Mason, Eric Lefkosky en Brad Keywell; vandaag wordt het geschat op meer dan 20 miljard dollar. Men moet weten dat Lefkofsky en Keywell in het begin een miljard dollar geïnvesteerd hadden, wat vandaag ongeveer 4 miljard dollar waard zou zijn!

In amper dertig maanden hebben het bedrijf en haar 7.000 medewerkers meer dan 1.000 zaakjes per dag aangeboden aan de 83 miljoen abonnees in 43 landen, en heeft het meer dan 70 miljoen "groupons" verkocht.

Het bedrijf zette in 2010 een omzetcijfer neer van $ 713,36 miljoen, en het blijft op een exponentiële manier groeien met een omzetcijfer dat in het eerste trimester van 2011 $ 644,73 miljoen bedroeg. Het massale overnamebeleid dat het bedrijf hanteerde en de uitbreidingskosten hebben zich voor de groep echter wel vertaald in een netto verlies van $456,32 miljoen in 2010, en van $146,48 miljoen voor het eerste trimester 2011 alleen al.

Heeft men hier te maken met een nieuwe internet zeepbel na de lancering van LinkedIn en van Yandex in een euforische roes? In Silicon Valley kringen verheugt men zich alvast over deze opleving, en de financiële analisten van Wall Street pluizen de rekeningen uit die Groupon bekend maakte nu de IPO procedure opgestart is. Facebook en Google spreken er ook over om zich op deze markt te storten. Heel wat enthousiasme voor de IPO en ook heel wat vragen voor wat de uitgaven van Groupon betreft. Wordt in de volgende weken vervolgd...

RL

Back to top button
Close
Close