VAD LOG: een “e-commerce kruidenier” die goed groeide in Leers (Roubaix)!

Olivier Coryn ontfermt zich onder meer over de verkoop op afstand van parfums en cosmetica voor Nocibé, één van zijn prestigieuze klanten. Zonder Olivier Coryn en zijn bedrijf zouden veel e-handelaars hun producten vanuit hun garage versturen.

post-image-3

In Leers specialiseert LOG VAD zich in de e-commerce logistiek. Op maat gemaakte oplossingen voor webspelers, maar ook voor grote retailers.

Alles begint na vijftien jaar te hebben gewerkt bij La Redoute: Olivier Coryn voelt de noodzaak om iets anders te gaan doen. Hij volbrengt zijn missie (hij ontwikkelt een magazijn in Moeskroen) en werft een logistieke medewerker aan. In 2004 verandert dit echter. Hij koopt van zijn oud-werkgever een opslagplaats in Leers en brengt er zijn activiteiten in onder: colis versturen die bedrijven hem bezorgen en die zo kosten willen besparen.

“Met de steun van informatica- of klantrelatiebedrijven, richt hij zich met zijn bedrijf op drie speerpunten: eerst en vooral wil Olivier Coryn zich met de verkoop op afstand richten op kleine projecten. Maar zijn ambitie rijkt verder. “Ik was ervan overtuigd dat de winkelketens ooit allemaal hun webshop zouden hebben.” Achteraf bekeken kan men zeggen dat hij dit goed gezien heeft. Zo springt vooral het geval Nocibé in het oog. Vandaag verkoopt LOG VAD 12.000 referenties van het bedrijf. LOG VAD ontvangt de bestellingen, bereidt de coli’s voor en verzendt ze (met Moederdag worden er drie tot vier keer meer coli’s verzonden dan normaal). Hetzelfde geldt voor het textiel, met Devred, Eden Park, la Maison du Jersey. Of in de parfumerie, met Fragonard. Voor deze merken “hebben wij een stock die kan vergeleken worden met een grote winkel van hun netwerk.”

Het zijn zulke klanten, maar vooral e-commerce shops zoals deze van Elle die ervoor hebben gezorgd dat LOG VAD zich kon uitbreiden tot een magazijn van 10.000 m². Dit is het gebouw dat hij in Moeskroen heeft ontwikkeld en dat hij van La Redoute had overgenomen. Als we hieraan de 4.000 m² toevoegen in Leers (het bedrijf verhuisde onlangs een paar honderden meters), maakt dit een mooie oppervlakte. Het bedrijf telt ongeveer een 60-tal klanten: de “pure players”, exclusieve internetverkopers, die (bijna) alles verkopen, van ergonomische schoenen tot high tech materiaal en decoratie.

“In het begin aanvaardden wij alle e-commerce sites. Sommigen daarvan bestaan niet meer, anderen bestonden zelfs nog niet. Van de sites die het goed doen, zijn er in Frankrijk geen duizenden. Een goedlopende website heeft 30.000 bestellingen per jaar. La Redoute had er 90.000 per dag!

Sommigen hebben problemen met het aantrekken van nieuwe klanten. Daarvoor heb je geld nodig. Het internet is één grote jungle. Je moet geld uitgeven aan sleutelwoorden, referencing... Ik werd gecontacteerd door mensen die tot 30 bestellingen per dag deden. Zij zagen hoe lang dat duurde om deze af te handelen.” Nu werkt Olivier Coryn selectiever en speelt hij op de franchise. "De kleinere klanten probeer ik in te tomen. Het internet is niet voor iedereen een bron van inkomsten. Hun probleem is dat ze meestal over niet voldoende cash beschikken. Zij zetten alles in op hun stock en hebben niets om hun website mee te animeren.”

Met 35 werknemers voor zijn beide sites, verzendt LOG VAD 1,3 miljoen colis per jaar. Maar Olivier Coryn wil nog verder gaan, hij wil de marketing verder ontwikkelen, “zodat de klant opnieuw bestelt,” diensten aanbieden zoals een fotostudio voor de online verkopers. Coryn denkt er zelfs aan om zelf artikelen te gaan verkopen. Een nieuwe uitdaging.

Bron: La Voix du Nord

Back to top button
Close
Close