Zal teveel Android Android doden?

In tegenstelling tot Apple dat een unieke app store gebruikt, zullen de online Android-shops als paddestoelen uit de grond schieten. Een goede of een slechte zaak?

post-image-3

Getjar, Opera, Amazon en Barnes & Noble lijken voorstander van dit scenario waarbij elkeen zijn eigen Android-winkel heeft met applicaties die anderen niet kunnen bieden.

Dit model evolueert naar de grootdistributie: alle grote ketens bieden standaard-merken aan (Coca-Cola, Nutella, Dasg…) maar zij bieden wel originele producten aan die bij andere ketens niet kunnen gevonden worden.

Net dat is wat er aan het gebeuren is bij Android. Grote game-ontwikkelaars zoals Rovia (Angry Birds) kan je overal terugvinden, terwijl de kleine ontwikkelaars de online winkels selecteren die hen met meest rendabel lijken. De reden hiervoor is dat een kleine ontwikkelaar voordeliger is om zichtbaar te zijn op een nieuwe markt dan eerder “verscholen” te zijn in alle winkels. De keuze wordt voornamelijk geografisch gemaakt.

Maar dit houdt ook risico’s in. Niets verhinderd een hacker om zijn eigen e-shop op te richten die malware bevat. Het fiasco van DroidDream (in maart), heeft aangetoond dat ook een applicatie geïnfecteerd kan zijn.

Voor de ontwikkelaars die onlangs bijeen kwamen op de conferentie Appnation van San Francisco, is het het belangrijkst om consumenten mogelijk te maken hun applicaties te zien en te downloaden. In zijn toespraak pleitte Trip Hawkins, oprichter van Digital Chocolate, pleitte voor eenvoudigheid. Alleen eenvoudigheid kan nieuwe klanten bereiken. Natuurlijk zal geen enkele mobiele webgebruiker 10 e-shops raadplegenin de hoop er een applicatie te vinden… Hij zal de eerste selecteren die hij tegenkomt. Zijn boodschap aan de ontwikkelaars is dus eenvoudig: “maak het de consumenten makkelijk, en zij zullen u goedgezind zijn.”

Back to top button
Close
Close