E-commerce en milieu: La Redoute kiest voor levering langs waterwegen

De website van La Redoute (die deel uitmaakt van de Redcats-groep) is één van de grootste e-commerce-zaken. La Redoute kiest nu voor dienstverlener Grimonprez voor het transport van zijn goederen via het Scheldekanaal. Deze waterweg verbindt de havens van Antwerpen en Zeebrugge met de nieuwe multimodale terminal in Anzin (in Noord-Frankrijk). Op deze as zullen zo’n 1.000 containers per jaar vervoerd worden.

post-image-3

Jaarlijks betekent dit dat de autowegen ontlast worden met een equivalent van 150.000 liter brandstof en 225 ton CO2. “Per uur zijn de kosten lichtjes hoger dan de kosten bij vervoer via de weg,” aldus Nathalie Balla, CEO van La Redoute. “Maar door te anticiperen op de evolutie van de energiekosten, is deze manier van transport minder duur. Dit is een primeur in de wereld van de e-commerce.”

De investering van 11 miljoen euro werd gerealiseerd orro Logistique Grimonprez, dienstverlener van de groep Redcats, de eerste in zijn soort in deze regio.

Hoewel vervoer via kanaal trager is, is het verminderde aantal overgangen tussen voertuigen interessanter. Vervoer tussen de haven van Antwerpen en de terminal van Anzin duurt nu 36 uur, en 24 uur voor het lossen.

La Redoute zal op deze manier 70% van haar volume vervoeren. Schepen zullen ook producten komende uit Azië of Brazilië invoeren.

Een platform van 90.000 m² in de industriële zone Europescaut, een haven die geschikt is om vaartuigen met een groot debiet te ontvangen, een magazijn, rails aangesloten op het openbare vervoersnetwerk en de mogelijkheid om vrachtwagens te laden. En dit alles zonder “overlading”, dankzij een high performance trimodale portal (spoor + weg + rivier).

RL

Back to top button
Close
Close