Groep Rossel koopt het Belgische Groupolitan

De groep Rossel (Le Soir, Sud Presse, Vlan…) heeft de overname aangekondigd van 64% van Groupolitan, de nummer twee op de Belgische markt van groepaankoopsites, met een optie op de verwerving van alle aandelen binnen drie jaar.

post-image-3

Groupolitan biedt, net zoals zijn voornaamste concurrent, het Amerikaanse Groupon, aan zijn abonnees voordelige prijzen aan die enkel gelden indien er zich een bepaald aantal consumenten inschrijven op het aanbod. Groupolitan, dat een jaar geleden gelanceerd werd, telt reeds 250.000 abonnees in 15 Belgische steden (zijn voornaamste markt) en in Frankrijk en Nederland. Groupon telt qua gebruikers meer dan het dubbele daarvan. De andere Belgische concurrent is PromoCity, met bijna 125.000 abonnees.

Groupolitan telt dit jaar een omzet van 4 tot 5 miljoen euro. Voor Rossel maakt deze aankoop deel uit van de diversificatiestrategie van de groep. De groep wil zijn inkomsten uit het internet verhogen. Momenteel is slechts 10% van alle inkomsten van Rossel van het internet afkomstig. Gedelegeerd bestuurder Bernard Marchand legt uit dat hij de ontwikkeling op twee assen wil funderen: op Franstalig en Nederlandstalig Europa, in samenwerking met partners van deze laatste. “Buiten deze markten zullen wij ons ook uitbreiden maar dan op een indirecte manier via franchise-akkoorden of via partnerschappen met mediagroepen die van onze ervaring willen gebruik maken.”

Back to top button
Close
Close