Op zoek naar “e-reputatie”-advies?

Bent u op zoek naar advies in het domein van de sociale media? Dat komt goed uit, want de uitgever SAS biedt in een boek enkele schoolvoorbeelden van bedrijven die besloten hebben te volgen wat er over het bedrijf op verschillende sociale media gezegd wordt, met het oog op het inschatten van de negatieve of positieve impact hiervan op hun merk om vervolgens gepaste maatregelen te nemen.

post-image-3
Het boek “Branded! – How Retailers Engage Consumers with Social Media and Mobility”, met als co-auteur Bernie Brennan en Lori Schafer, onthult een aantal interessante tips op gebied van social media-strategie.

Zo ontleedt het boek de gebruikte “social media marketing-strategie die de Starbucks-keten toepast. Starbucks opende onlangs haar « digitale coffeeshop » (lees: online community), die als doel heeft “te luisteren” naar de meningen van zijn klanten. Het uiteindelijke opzet: het verbeteren van de aangeboden diensten. Via een blog informeert Starbucks zijn klanten over de opvolging van nieuwe ideeën. In totaal werden er bijna 100.000 nieuwe ideeën aangebracht. Daarvan werden er al 70 geconcretiseerd in de 16.000 shops wereldwijd.
Starbucks doet zo een briljant beroep op de sociale netwerken Facebook (het merk heeft maar liefst 12 miljoen fans wereldwijd), Twitter (1 miljoen followers), Youtube en Flickr.

Natuurlijk worden er ook andere voorbeelden besproken, zoals Zappos.com, of de e-reputatiestrategie van de Pizza Hut-keten.
Back to top button
Close
Close