Home/Online media/Privacy: akkoord tussen Google en de Amerikaanse regulator voor "Google Buzz" Privacy: akkoord tussen Google en de Amerikaanse regulator voor "Google Buzz" De Amerikaanse handelscommissie en Google hebben een akkoord bereikt voor de regeling van het geschil rond de privacy op "Google Buzz", een sociaal netwerk waarover verschillende klachten van internauten kwamen toen het verleden jaar van start ging. 2011-04-04Comment Volgens dit akkoord zal de Amerikaanse gigant een uitgebreid programma moeten ontplooien om de privacy van de gebruikers te verbeteren, en zal het in de volgende 20 jaar onafhankelijke controles moeten ondergaan. De FTC voegt hieraan toe dat het de eerste keer is dat het een dergelijk programma eist bij zo`n soort akkoord. Volgens de FTC heeft Google het vertrouwen van de gebruikers geschonden bij de lancering van Buzz in februari 2010, een dienst die de concurrentie moest aangaan met Facebook en Twitter, maar die moeite heeft om door te breken. Buzz maakte voor de gebruikers van de Gmail boodschappendienst automatisch een lijst aan met contactpersonen om te volgen, die toegankelijk was voor iedereen. Deze functie kreeg kritiek van heel wat internauten, wat Google dwong om een stap achteruit te zetten. De Amerikaanse regulator bevestigt dat Google de gebruikers van Gmail had laten geloven dat zij de mogelijkheid hadden om Buzz uit te schakelen, terwijl de optie om dat te doen "niet operationeel" was. De instellingen om te bepalen in welke mate persoonlijke informatie met andere gebruikers gedeeld wordt, waren bovendien "verwarrend en moeilijk te vinden", aldus de FTC. De regulator noteert dat duizenden klachten ingediend werden tegen Google, met daarin de kritiek dat Google de contactlijsten voor iedereen toegankelijk had gemaakt. Google heeft in een woensdag uitgebracht persbericht erkend dat bij de lancering van Buzz "de criteria niet eerbiedigd werden die Google handhaaft op vlak van transparantie en controle voor de gebruikers". Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address