Internet, nog altijd een grote onbekende bij de Belgische KMO

Volgens een onderzoek van Google vertoont België een verontrustende achterstand vergeleken met de rest van Europa.

post-image-3
Het is een veel gehoorde klaagzang in de kleine wereld van de interactieve marketing in België: ons land, dat vroeger leader was in breedband internet, hinkt nu achterop bij de inburgering van interactieve media, vergeleken met de rest van Europa. Een nieuwe studie die Google België en Ipsos uitvoerden bevestigt deze groeiende en verontrustende achterstand.

Volgens dit onderzoek is slechts 49% van de Belgische KMO aanwezig op het internet (16% heeft een pagina aangemaakt op de sociale netwerken). Van wie afwezig is op het web, heeft 73% zelfs nooit overwogen om een website te starten! Resultaat: op Europese schaal ligt België op vlak van het gebruik van de nieuwe technologieën dichter bij Italië, Portugal of... Turkije, dan bij Duitsland, Frankrijk of Nederland.

Hoe deze achterstand verklaren? Wanneer men aan de "not connected" KMO vraagt waarom zij voor hun zaak geen gebruik maken van het internet, ziet 27%  het nut van een site om te communiceren over hun producten en diensten niet in. Buiten het probleem van de perceptie van de waarde, zijn er nog andere obstakels: gebrek aan tijd (23%) en budget (22%) om in dit medium te investeren... Maar wat budget betreft heeft 65% van de "offline" bedrijven geen enkel idee van wat een website kost, en 51% meent zelfs dat het maken van een site gratis zou moeten zijn...

Een teleurstellende vaststelling, maar er zijn toch enkele sprenkeltjes hoop. Om te beginnen omdat deze studie aantoont dat vier KMO op tien, wanneer zij op het internet aanwezig zijn, reeds gebruik maken van een of andere vorm van online publiciteit. Verder omdat een meer verfijnde analyse aan het licht brengt dat sommige sectoren binnen de Belgische economie het beter doen dan de rest; dat is het geval bij de reizen (72% van de bedrijven besteedt zijn reclamebudget geheel of gedeeltelijk aan het internet), of de horeca (57%).

Maar dat neemt niet weg dat dit onderzoek tussen de regels door toch enkele vragen opwerpt over de doeltreffendheid van sommige overheidsmaatregelen (e-business premies, steun van het AWEX, ...), maar over de rol van de agentschappen die de bedrijven adviseren bij hun online strategie. "Bij de meeste KMO ziet men inderdaad een kloof tussen de intentie om op het internet actief te zijn, en de concrete uitwerking van dit doel", voegt Julien Blanchez eraan toe, Country Marketing Manager bij Google België. Hij stipt ook een verwrongen perceptie aan van wat de inzet is bij de geïnteresseerden. "Wanneer ik met bedrijfsleiders praat of met professionele verenigingen, dan hebben mijn gesprekspartners de indruk dat overstappen naar het internet vanzelf gaat, zonder dat men er enige inspanning voor moet doen. Maar wanneer men de geschiedenis van de economie bekijkt, is er nog geen enkele revolutie van zichzelf gegaan. Dat is dan ook waarom Google de volgende maanden er een prioriteit van maakt om het internet hoger op de agenda te krijgen bij de beslissingnemers".

Om de Belgische KMO aan te moedigen om op de digitale trein te springen, lanceert Google België trouwens een grote sensibiliseringscampagne onder het motto "Uw bedrijf online", in samenwerking met Belgacom en bpost. Drie grote namen voor een zaak die nog niet verloren is... (ODD)
Back to top button
Close
Close