Home/Interviews EC/E-Commerce nadert de kaap van 2 miljard euro E-Commerce nadert de kaap van 2 miljard euro La Redoute haalt in Frankrijk de eerste plaats in alle categorieën samen; in België neemt het de tweede plaats in op het vlak van e-commerce, juist na de site van 3Suisses en voor Neckermann. 2011-03-02Comment Inside ging praten met Geneviève Vitré-Cahon, Voorzitter van de Raad van Beheer van de vereniging BeCommerce en directrice van de site Laredoute.be die meer dan 1 miljoen unieke bezoekers trekt per maand en meer dan 50% van zijn omzet haalt via Internet. -Inside Digital Media: Wat is de laatste balans van e-commerce in België, en welke groeiperspectieven zijn er voor 2011? We voorzien voor de sector een groei van ongeveer 20% voor het jaar 2010. We denken dat de Belgische markt de kaap van 2 miljard euro zou moeten ronden tegen het jaar 2011. De groei van e-commerce is gekoppeld aan de penetratiegraad van het internet in het betreffende land. Vandaag gebruiken 75% van de Belgische particulieren regelmatig internet. Ter vergelijking, de landen van Noord-Europa halen een percentage dat boven de 80% ligt en zelfs 90% haalt. Dit wil zeggen dat onze markt een mooie groeimarge heeft. Wat de online aankopen betreft, halen we een percentage van 38%, terwijl Noord-Europa een verhouding van tweederde haalt (Nederland en Groot-Brittannië) en Frankrijk 58%. De groeicurve van België is lineair, maar ligt ongeveer drie jaar achter op de Franse markt. We kunnen er dus redelijkerwijs van uitgaan dat we binnen 2 à 3 jaar de kaap van 58% zullen halen… -Tegen welk tempo groeit het aantal e-commercewinkels? Er zijn vandaag zo’n 6.200 e-commercesites op het Belgische internet. Iedere dag komen er gemiddeld 10 bij. Ter vergelijking, in Nederland zijn dat er maar liefst 30 iedere dag. Deze cijfers bewijzen dat we nog niet dezelfde explosieve groei kennen als bijvoorbeeld in Frankrijk op dit moment. Maar het zal er wel komen. Het is een kwestie van tijd. -Welke spelers en sectoren uit het Belgische e-commercelandschap zijn het meest dynamisch? Het zijn eerst en vooral de grote spelers uit de postorderverkoop, in het bijzonder de sectoren kleding en reizen. We zien toch ook meer en meer ‘retailers’ neerstrijken op het Belgische internet, net als servicebedrijven die tickets verkopen voor treinen, reizen, cinema, enz. - Hoe komt het dat de Belgische e-commerce vertraging heeft? Ligt het aan onze conservatieve geest? De kosten voor het installeren en de toegang tot hogesnelheidsinternet hangen af van de omgeving en de kosten die in ieder land worden gehanteerd. In Frankrijk worden dit soort uitrusting en verbinding extreem gestimuleerd, om niet te zeggen gesubsidieerd door de operatoren. Dergelijke beslissingen zorgen ervoor dat e-commerce in een land zich sneller ontwikkelt. Andere factoren dragen bij aan de ontwikkeling van onze sector, zoals de aanbieding van concurrenten en de nabijheid van winkels. In België is het netwerk van handelszaken erg dicht. En dan zijn er natuurlijk nog culturele factoren te vermelden, zoals bijvoorbeeld dat consumenten trouwer zijn aan hun gebruikelijke leveranciers… de loyaliteit van Belgen voor hun merk is geen sprookje! Dit kenmerk verklaart waarom we traditioneel minder vluchtig zijn dan onze Europese buren. - Is er een echt verband tussen de toegangskosten voor internet en de groei van online aankopen? Absoluut! We stellen vast dat het niveau van online aankopen evolueert in markten waar de ADSL-tarieven dalen. Gelukkig hebben we bemoedigende signalen ontvangen tijdens het voorbije jaar. En hoewel onze markt minder matuur is dan andere markten, blijft hij erg veelbelovend en in volle ontwikkeling! -Heeft de crisis een invloed op de groei van de Belgische e-commerce? We hebben geen negatieve invloed van de crisis op de e-commercemarkt vastgesteld. Internet is een interessant alternatief voor consumenten waarvan het vertrouwen wankelt, omdat het online kanaal unieke aankoopfaciliteiten en voorwaarden biedt. Consumenten zijn aangetrokken door de prijzen die ze op het internet vinden, wat inspeelt op hun zorgen tijdens deze crisisperiode. - De grootste e-commercetrend in 2010 ? We hebben het voorbije jaar een echte explosie gekend van vrouwelijke Facebook-bezoekers. Dit fenomeen is behoorlijk verbazend als je bedenkt dat het netwerk een jaar geleden niet zo veel werd gebruikt. Deze grote toenadering zegt ons erg veel over het potentieel van onze markt. Deze trend is trouwens erg interessant voor e-commercewinkeliers, omdat ze hun merk hiermee op interessante manier kunnen ondersteunen. Voor La Redoute biedt het sociale platform de mogelijkheid om rechtstreeks met de klanten te communiceren en een veel meer gepersonaliseerde dialoog te voeren via de aanbevelingen en de commentaren van consumenten. En we kunnen vooral rechtstreeks reageren op ontevreden klanten. Facebook is dus een echte communicatiedrager geworden van merken gebaseerd op een nieuw marketingmodel dat niet meer vertrekt van het merk, maar zijn oorsprong vindt binnen het netwerk van consumenten. Deze transparantie impliceert ook dat we kritiek op onze producten moeten kunnen accepteren. Het maakt deel uit van het spel… -Zijn de e-commerce spelers geïnteresseerd in de Belgische mobiele gebruikers? Het aankooppercentage dat met mobiele toestellen wordt gerealiseerd ligt nog laag in België; het gaat uiteindelijk om een nieuw communicatiemiddel, wat ook voor Frankrijk geldt. De kost van apparaten en data-abonnementen blijft in België hoger liggen dan in andere markten, wat natuurlijk niet echt helpt … Dat neemt niet weg dat mobiele e-commerce deel uitmaakt van de belangrijke peilers die zullen bijdragen tot de ontwikkeling van online aankopen in de komende jaren. -Maakt “mobile shopping” deel uit van de strategische peilers van La Redoute Benelux? Ja, ons mobiel project is net opgestart. We hebben versies van onze e-commercesite voor iPhone en gsm’s ter beschikking gesteld van onze Belgische klanten. In meer volgroeide markten ontwikkelt de voortgang van mobiel internet zich tegen hoge snelheid. - Welke bijzondere kenmerken heeft de Belgische online markt? Zijn er volgens u zwakke plekken die de vestiging van commerciële etalages op ons web bemoeilijken…? Ik zie strikt genomen geen zwakke plekken in onze markt. Natuurlijk is het wel altijd aangewezen om je aan te passen aan de bijzonderheden van iedere markt. De Belgische markt is erg competitief en blijft ongetwijfeld gecompliceerder dan andere markten door de verschillende talen die we gebruiken. Online winkels die hun aanwezigheid willen verzekeren, moeten met deze criteria rekening houden. Maar het is niet moeilijker om je te lanceren op de Belgische markt dan elders. Integendeel, e-commerce biedt merken en grote ketens die onze markt willen benaderen, een uitstekende opportuniteit. De Belgische consument is op alle gebieden veeleisend – en dat siert hem! - Wat is er typisch aan het e-winkelen ‘op zijn Belgisch’? Betalen per bankoverschrijving is typisch voor België. Mensen betalen liever zo dan met hun kredietkaart (Visa/American Express) die nochtans in de meeste andere landen de meest gebruikelijke manieren van betalen zijn. Belgische consumenten zijn erg gevoelig voor de beveiliging van betalingen op internet. Het is dus erg belangrijk om op dit vlak een garantie te kunnen bieden. Om die reden biedt BeCommerce een kwaliteitslabel aan als exclusieve voorwaarde om lid te worden van onze vereniging. De bedoeling is om de consumenten hiermee voldoende garanties te bieden. - Heeft het BeCommerce-label voldoende invloed bij consumenten?Het is een doorslaggevend element om het vertrouwen van consumenten te winnen, ook al moeten we nog veel communicatiewerk verrichten om internetters nog meer vertrouwd te maken met het label. Toch toont dit label dat er veel werk is verricht op het vlak van de certificatie van beveiliging op de sites die het tentoonspreiden. - Supermarkten en andere distributieketens staan nog erg weigerig tegenover online winkels… Hoe komt dat? Ze hebben hun eigen strategieën. Toch zullen ze niet meer lang in de marge van de e-commerce kunnen blijven. We zien dat tal van merken binnen de BeCommerce-vereniging zich meer en meer gaan interesseren voor het internet, omdat ze er een ontwikkelingspijler van zouden willen maken. De meesten zeggen dat ze één van de volgende jaren online aanwezig willen zijn… -Moeten cyberwinkeliers bang zijn voor de groei van zakelijke platformen zoals eBay en Amazon? Sites waar je voortaan nieuwe en tweedehands producten kan kopen tegen nog scherpere tarieven… Helemaal niet, eerlijk gezegd. Het zijn eerst en vooral concurrenten zoals alle andere! Deze nieuwe concurrentie vormt een mooie opportuniteit voor de sector, omdat het hierdoor mogelijk wordt om de consumptiemanier via het web dynamischer te maken en te veralgemenen. Indirect hebben wij (La Redoute) ook baat bij deze bevlieging. Het is een beetje zoals het verzekeren van een commerciële aanwezigheid in een winkelgalerij waar diverse merken naast elkaar bestaan en voor elkaar bezoekers aantrekken. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address