De mobiele telefoon als portemonnee

Proximus, BASE en Mobistar voeren vanaf dit jaar een unieke standaard in voor mobiele betalingen. Maar hoe zal deze methode haar ingang vinden?

post-image-3
Eén betaalmethode om allen te regeren. De financiële sector en de drie mobiele telefoonoperatoren (Belgacom, BASE en Mobistar) hebben afgelopen donderdag aangekondigd dat ze de handen in elkaar hebben geslagen met het oog op de ontwikkeling van een nieuw instrument dat uw gsm zal omvormen in een universele elektronische portemonnee, ongeacht de operator. De betrokken spelers willen het nieuwe project “in de loop van het jaar” concretiseren. De grote interesse voor deze nieuwe ontwikkeling mag duidelijk zijn. “Samen met de portefeuille is de gsm het enige object dat u te allen tijde bij u draagt,” stelt Pascal Poty, mobile specialist van het Waals Telecomagentschap.

Met deze oplossing men niet alleen zijn parkeerplaats, busticket, een drankje kunnen betalen of online aankopen kunnen doen. Het zal ook mogelijk zijn uw electronische portemonnee op te laden zonder daarvoor een beroep te moeten doen op een computer of een herlaadterminal. De nieuwe technologie richt zich ook op de aankopen met een waarde van maximaal 25 euro. Er zal gebruik gemaakt worden van twee vectoren: SMS en NFC (“Near Field Communication”).

NFC, gepromoot door Philips en Sony, is een draadloze technologie die de uitwisseling van gegevens mogelijk maakt tussen bijvoorbeeld twee terminals die zich op korte afstand van elkaar bevinden. In Japan wordt NFC reeds gebruikt voor ticketing, betaling van het openbaar vervoer of aan toegangscontroles.

Comeos, de federatie van handel en diensten in België, heeft op deze aankondiging reeds gereageerd als “een zeer positieve evolutie” (hoe meer electronische transacties, hoe minder geld er in omloop is…) op voorwaarde dat de oplossing praktisch haalbaar en interessant is voor alle handelaars. “Er moeten nog een heel aantal aspecten verduidelijkt worden: wat zullen de gebruikstarieven zijn voor de handelaars, welke apparaten zullen nodig zijn om van de technologie gebruik te kunnen maken…,” aldus Dominique Michel, afgevaardigd bestuurder van Comeos. “Om die reden willen wij graag snel rond de tafel gaan zitten om deze dingen op te helderen. Uiteindelijk zal het de handelaar zijn die op basis van de mogelijke kosten die aan het systeem verbonden zijn, de knoop zal doorhakken.”

We lijken dus op weg te zijn naar een overkoepelende standaard voor mobiele betalingen in België. Maar hoe zal dit concreet worden geïmplementeerd worden in de komende maanden? Belgacom beschikt reeds over zijn eigen oplossing genaamd PingPing. In december van vorig jaar kondigde de operator nog een partnerschap aan met Getyoo, een Belgische startup gespecialiseerd in NFC. Alle nodige “bouwstenen” zijn dus aanwezig. Maar zullen Mobistar en Base het wel aanvaarden om in te stappen op een technologisch platform dat eigendom is van hun belangrijkste concurrent? “We zien een remake van het huwelijk tussen Bancontact en Mister Cash,” zegt een kenner van het dossier. “Destijds was hun samenwerking verzegeld door de geboorte van Banksys als manager van een wereldwijde infrastructuur.” Met of zonder PingPing dus aan boord, mogen we ons dus verwachten aan een “modus vivendi” met drie hoofdrolspelers. (ODD)
Back to top button
Close
Close