Home/Search Engine/Het Autosalon laat Google ronken Het Autosalon laat Google ronken Het evenement zwengelt het online opzoeken van automobielmerken aan. Sommige fabrikanten passen hun marketingstrategie daaraan aan. 2011-01-25Comment Het Autosalon had ook op het internet plaats. Dit evenement heeft een beduidende impact op de verkoop, maar volgens Google België ook op de trefwoorden die het vaakst gebruikt worden op deze zoekmachine. "Alle categorieën dooreen genomen staat "autosalon" momenteel op de achtste plaats bij het klassement van de meest gezochte trefwoorden in België", legt Anoek Eckhardt uit, woordvoerder van Google in België. "Men stelt ook vast dat dit gevolgen heeft voor de merken zelf. Zij kunnen allemaal rekenen op verhoogde interesse van de Belgische gebruikers. Sommigen echter meer dan andere". Zo zijn Renault, Peugeot en Kia de grote winnaars van het `autosalon-effect` op het net, terwijl Volkswagen minder in trek lijkt bij de internauten."Sinds enkele jaren stelt men bij het begin van het jaar een belangrijk seizoenseffect vast op onze zoekmachine", vervolgt onze gesprekspartner. "Maar niet alle constructeurs slagen erin om even goed de kansen te benutten die het autosalon hen op het internet biedt. Renault bijvoorbeeld maakt van de gelegenheid gebruik om meer gesponsorde links op onze zoekmachine te kopen".Een andere impact van het Autosalon: de kost per klik van de gesponsorde links, waarvoor een tarief geldt volgens een opbodsysteem, heeft de neiging om sterk te stijgen. "In deze periode bedraagt de kost per klik vaak meer dan vijftig eurocent voor de adverteerder, wanneer die een van de drie eerste plaatsen in de zoekresultaten wil bezetten", legt Gabriel Goldberg uit, oprichter van het in de zoekmachinemarketing gespecialiseerde agentschap Semetis. "Dat bedrag is waanzinnig en niet erg rendabel voor de adverteerder. En dan hebben we het hier enkel over de gesponsorde links die aangekocht worden op gewone trefwoorden, zoals `aankoop wagen`, of `occasiewagen`. Wij zien trouwens dat het effect van het Autosalon doorloopt in de maanden februari en maart. De koper blijft lang in twijfel, vooraleer concreet zijn keuze te maken. En ook de vraag van de overname is belangrijk voor de gebruiker. Sommige constructeurs hebben deze parameter in de tekst van hun gesponsorde links opgenomen". (ODD) Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address