Home/Online media/Europa pakt opdringerige reclame op het internet aan Europa pakt opdringerige reclame op het internet aan Volgens het Europees Parlement is opdringerige online reclame een bedreiging voor de privacy van de consument. 2010-11-10Comment De Commissie Interne Markt van het Europees Parlement heeft een verslag van de Fransman Philippe Juvin goedgekeurd met 30 stemmen vóór, 1 tegen en 2 onthoudingen. Dit rapport stelt dat consumenten beter beschermd moeten worden tegen opdringerige reclame en dat ze gewaarschuwd moeten worden wanneer de consument er het doelwit van wordt. Het rapport viseert ook de gebruikte opdringerige technieken die gehanteerd worden door adverteerders door zich op internetfora voor te doen als consumenten om zo beter de interesses van individuele gebruikers te kunnen nagaan.Het Parlement heeft zijn bezorgdheid geuit over praktijken zoals individuele profielen, geolocalisatie en cookies. De opkomst van sociale netwerksites werkt zulke praktijken alleen maar in de hand en maakt dit soort van opdringerige reclame veel meer rendabel. Het document stelt ook vast dat de richtlijnen betreffende oneerlijke handelspraktijken uit 2005 niet voldoende zijn toegespitst op de nieuwste technologieën.De Europese Commissie heeft een speciale website over oneerlijke handelspraktijken opgezet met een zwarte lijst van dergelijke praktijken en raad over hoe hulp te krijgen. De consument moet ook voldoende informatie krijgen over de manier waarop gegevens worden verzameld en gebruikt. Het onderwerp staat gepland voor de plenaire vergadering in december. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address