MIXX Awards: Direct Response/Lead Generation, de resultaten!

In de categorie «Direct Response/Lead Generation », kaapte het agentschap Emakina met het project « Yunomi » (Unilever) het zilver weg. Het brons ging naar VVL BBDO voor de campagne « The virtual Open Door Days » (Mercedez-Benz).

post-image-3
Silver: « Yunomi » - Unilever – Emakina

Unilever had een droom: zijn doelgroep, de vrouwen, zo dicht mogelijk benaderen door middel van een dialoog binnen de gemeenschap. Een strategie die over de hele lijn een succes bleek, dankzij het eigen "sociale" platform dat in het leven geroepen werd en waarmee Unilever zijn marketing beter kan afstemmen via doelgerichte managementtechnieken. Yunomi groeide al snel uit tot "the place to be" voor vrouwelijke gebruikers op zoek naar praktische content. Sinds de lancering heeft het platform al meer dan 7.000.000 bezoekers uit de Benelux verwelkomd, en het telt 250.000 leden die al meer dan 3.000.000 reacties online gezet hebben.

Ongetwijfeld een succes op vlak van impact op de "herinnering" bekendheid (+24%) en de aankoopintentie (+11%). En een kleine revolutie op vlak van digitale marketing voor de FMCG sector.

Bronze: « The Virtual Open Door Days » - Mercedes-Benz - VVL BBDO

Een tactiek die veel gebruikt wordt in de automobielsector, is die waarbij de gebruiker naar de concessiehouder gelokt wordt door een opendeurdag. Maar hoe kan men zo`n evenement organiseren wanneer er niet echt iets nieuws te melden valt? Mercedes ging voor het internet en de nieuwe technologieën om haar merk te promoten, en koos voor een virtueel platform dat de klassieke showroom moet vervangen.

Het idee neemt vorm aan met deze eerste "Virtual Open Door Days", die een combinatie zijn van 3D technologieën en augmented reality, kwestie van de bezoeker volledig in de ervaring onder te dompelen. Het meesterstuk? Een wagen die men "in de hand" kan houden, en naar eigen smaak aanpassen. Via pers, radio en banners konden leads gegenereerd worden (170.000 bezoeken in een maand tijd), maar bovenal: de verkoop steeg tijdens de campagne met 200%!

Een uitdaging die des te beter geslaagd is omdat de marketinginvestering veel interessanter bleek dan het organiseren van een traditionele en dure "opendeurdag". Een mooi idee, perfect uitgewerkt.
Back to top button
Close
Close