Facebook houdt zijn Belgische pagina’s in het oog

Het sociale netwerk heeft verschillende bedrijven berispt die haar gebruiksregels niet respecteerden.

post-image-3
Wat hebben Walibi, O’Neill Belgium, de Nationale Loterij en Studio Brussel met elkaar gemeen? Het antwoord is Facebook. Volgens onze informatie hebben deze vier bedrijven recent de woede van Facebook op hun nek gehaald voor het schenden van de gebruiksregels van hun respectievelijke fan pages.

Hoewel dit misschien onbenullig lijkt voor particuliere gebruikers, is deze vermaning dat niet voor de getroffen bedrijven. Op Facebook kunnen merken een “fan page” aanmaken waarop zij informatie kunnen plaatsen, foto’s en video’s enz. Bepaalde ondernemingen hebben de voordelen van zulke ‘fanpagina’s’ snel ingezien, want langs deze weg kan er een aanzienlijke databank van persoonsgegevens aangelegd worden. Een fanpagina kan namelijk al snel een paar duizenden fans bevatten (Walibi heeft de kaap van de 100.000 fans reeds bereikt…). Als men weet dat één internetgebruiker op twee in België lid is van Facebook en dat elke Facebookfan gemiddeld 3,6 dollar waard is volgens een recente studie van het bureau Vitrue, dan is het opzetten van een fanpagina zeker de moeite waard. 

Hoewel de implementatie en het beheer van de fanpagina gratis is, monitort Facebook wel de promotie ervan, en dit op twee manieren: enerzijds via applicaties (die een particuliere ontwikkeling vereisen), anderzijds via contextuele advertenties die op uw scherm verschijnen volgens een veilingsysteem dat dicht tegen dat van Google aanleunt voor zijn sponsored links. Dat is waarom het sociaal netwerk adverteerders verbiedt om verschillende technieken te gebruiken om snel meerdere duizenden fans te verzamelen…. Zelfs als deze daarmee niet per se de geldende wetten overtreden.

In de reeds aangehaalde gevallen, betreffen de klachten in hoofdzaak de organisatie van een wedstrijd op de “wall” van een pagina, een operatie die Facebook verbiedt indien het daarvoor niet expliciet zijn toestemming heeft gegeven. “Commercieel gezien is dit normaal,” antwoordt de baas van een interactief marketingbureau. “Maar de sanctie van Facebook is gelukkig vrij licht wanneer er een overtreding wordt vastgesteld. Na meerdere waarschuwingen kan de bewuste pagina voor een paar dagen geschorst worden.”

Mutatis Mutandis hebben we hier dus te maken met een situatie die de agencies die gespecialiseerd zijn in zoekmotorenmarketing goed kennen: deze van een internetgigant (Facebook of Google) die heerst als rechter op zijn eigen ecosysteem en die regels vastlegt die sommige professionals (on)vrijwillig omzeilen... totdat de kapitein van het huis hen terechtwijst. Kort gezegd: het kat en muisspel dat zich dus verder zet in de interactieve media.

Wat er ook van zij, indien uw bedrijf een fanpagina heeft op Facebook, hou dan zeker de inhoud in het oog. Want niets zegt dat in de toekomst het bedrijf van Mark Zuckerberg dezelfde milde straffen zal toepassen voor degenen die zich niet schikken naar het gebruiksreglement dat van kracht is, of die de richtlijnen vergeten te lezen hebben… (ODD)
Back to top button
Close
Close