iAd binnenkort in België?

Volgens de laatste geruchten zal Apple zijn reclameoffensief voor de iAd tegen eind dit jaar in België aanvangen.

post-image-3
De iPad binnenkort in België? Apple zwijgt er echter in alle talen over. Wij hebben intussen uit goede bron vernomen dat Apple tegen het eind van dit jaar zijn reclamecampagne in de Benelux-landen zal lanceren. “Apple spoort zijn ontwikkelaars heel erg aan om de iAd in hun producties op te nemen,” aldus een Apple-expert.

Volgens onze informatie zal de iAd “zeer waarschijnlijk” werken binnen zijn eigen ecosysteem, met name via de verkoop van advertentieruimte of van de “adserver”. De voornaamste concurrent van de iAd zal Google zijn, die eveneens grote ambities koestert in de mobiele telefonie. Het gevolg is dat Apple niet alleen de advertenties voor Google zal kunnen blokkeren in zijn applicaties, maar ook de “adservers” van Doubleclick, de regie die drie jaar geleden door de zoekmotor werd overgekocht. Echter, verschillende vooraanstaande uitgevers gebruiken een server van Doubleclick om online advertentiecampagnes te plannen op hun sites, maar ook op de iPhone en de iPad. Anders gesteld: de iAd wordt de enige mogelijkheid om advertenties aan te kopen op de Apple-supports en de leveranciers van inhoud zullen geen andere mogelijkheid hebben dan dit monopolie te aanvaarden. Men kan zich aldus afvragen hoe de mediagroepen zullen reageren, die vrezen dat ze gevangen zullen worden gezet tussen Google (indien het zijn hegemonie in de grafische reclameformaten uitbreidt) en Apple (de onbetwiste nummer één in zijn universum).

Blijft nog de vraag wie advertenties gaat verkopen. Apple heeft drie opties, afhankelijk van de snelheid waarmee het de iAd wereldwijd wil ontwikkelen. Mogelijkheid 1: het creëren van één Belgische regie. Dit betekent de lancering van een activiteit die niet tot de core business van het bedrijf behoort. Mogelijkheid 2: de regie toevertrouwen aan Apple Frankrijk (niet de meest optimale oplossing, vanwege de Belgische `complexiteit`). Mogelijkheid 3: het uitbesteden van de regie aan een reeds bestaande speler. Er werden reeds contacten gelegd in deze richting. “Maar zelfs indien er een akkoord wordt gesloten met een lokale speler, zal dat enkel voor een korte periode zijn,” aldus de baas van een internetregie. “Apple wil namelijk een dienst aanbieden waarmee adverteerders onafhankelijk een advertentiecampagne kunnen opstellen, zonder dat ze beroep moeten doen op een tussenpersoon,” net zoals dat voor Google en zijn AdWords reeds het geval is. Met AdWords kunnen in een paar klikken (en met behulp van een credit card) campagnes worden aangekocht met sponsored links.

Door het grote aura dat het merk Apple nu omringt, is de iPad momenteel enorm in trek bij de Belgische adverteerders. En zoals het spreekwoord zegt, men moet het ijzer smeden als het heet is. (ODD)
Back to top button
Close
Close