De sociale netwerken tonen zich slechte recruteerders

Volgens Stepstone gebruiken 37% van de Europese bedrijven de sociale netwerken om personeel te werven. Maar de advertenties leveren bitter weinig sollicitaties op.

post-image-3
De ROI blijkt zeer laag te zijn en de advertenties lokken niet het verhoopte aantal reacties uit.

Concreet gesteld doen bedrijven een beroep op de sociale netwerken om de best geschikte profielen te vinden, maar ook om op zoek te gaan naar meer informatie over de kandidaten. En net dat wordt weinig geapprecieerd door de werkzoekenden.

Volgens Stepstone apprecieert 60% van de ondervraagde personen niet dat de werkgevers informatie over hen opzoeken op de sociale media. De webgebruiker maakt dus een onderscheid tussen zijn professionele leven en zijn “sociale” leven, vooral online.

Volgens de studie zijn de sociale kanalen dus nog geen concurrentie voor de andere, klassieke recruteringskanalen. Op een waardeschaal staan de jobsites nog steeds op de eerste plaats in de rangschikking met 3,59 op 5, terwijl de sociale media een waarde halen van 2,66 op 5.

Stepstone concludeert dat recrutering via de sociale media enkel efficiënt is indien de recruteerder er enorm veel tijd in steekt. Volgens de online jobsite hebben werkgevers die de sociale media dagelijks gebruiken, 50% meer kans om geschikte werknemers te vinden dan bedrijven die slechts 1 keer per week deze netwerken gebruiken.  
Back to top button
Close
Close