Weinig bedrijven hebben een social media marketing plan en strategie

Een studie van het Amerikaanse Digital Brand Expressions, toont aan dat veel bedrijven onvoorbereid en zonder duidelijk plan social media integreren in hun strategie.

post-image-3
Het is niet de eerste keer dat het gebrek aan doelstellingen, planning, cross-divisionele samenwerking en zelfs strategie in een onderzoek naar voor komen. Nochtans is er geen enkele reden om social media marketing en communicatie niet op te nemen in een breder kader en zeker niet om social media als een ‘eiland’ te benaderen waar alle strategie ontbreekt.

Dat het wel gebeurt is spijtig want het is niet alleen destructief voor de acties en reputatie van het bedrijf zelf maar het bezorgt social media marketing ook een negatief imago en, belangrijker nog, het levert vaak geen enkele waarde op voor mensen die social media gebruiken (en dus, per definitie ook niet voor het bedrijf: wie geen waarde levert, krijgt er geen terug).

Digital Brand Expressions stelde vast dat 78% van de bedrijven die meededen aan zijn onderzoek social media gebruiken.

Maar slechts 41% van hen hebben een strategisch (actie)plan voor hun social media gebruik waarin wordt vastgelegd wat de bedoelingen zijn, welke divisie wat doet, hoe het bedrijf zijn medewerkers betrekt, etc.

Nochtans vindt 88% van de ondernemingen die geen social media plan heeft, dat het belangrijk is om er wel één te hebben.

Het onderzoek bekeek ook wie er in de praktijk verantwoordelijk is voor het creëren, uitvoeren en onderhouden van een strategisch social media communications plan (dus niet de acties zelf maar het plan).

En daar blijkt de marketingdivisie met 71% het voortouw te nemen. Bij 29% is het ‘corporate communications’, sales en IT zijn beiden goed voor 10% en het managementteam slechts voor 16%. Dat laatste is jammer omdat het opstellen van een social media marketing strategisch plan op zijn minst de medewerking van het executive team vereist.
Back to top button
Close
Close