Alterian: consumenten vertrouwen vooral familie en vrienden

Alterian heeft de resultaten van een onderzoek gepubliceerd waarbij het bedrijf wou nagaan hoe bedrijven relaties (moeten) bouwen met hun klanten in het sociale tijdperk.

post-image-3
Het rapport bevat heel wat interessante gegevens en toont dat consumenten die actief sociale media gebruiken positiever zijn op het vlak van de “connecties” die ze hebben met merken. 35% van de gebruikers van social media geloven dat bedrijven echt geïnteresseerd zijn in hen, in vergelijking met 16% van alle consumenten.

Maar de belangrijkste boodschap in het rapport is toch dat mensen veel minder bedrijven geloven en vertrouwen dan familie, vrienden en peer-to-peer aanbevelingen. Het vertrouwen in bedrijven staat historisch laag en de moderne consument lijkt zelfs erg cynisch te staan tegenover hen.

58% van de ondervraagde consumenten zegt dat bedrijven enkel geïnteresseerd zijn in het verkopen van hun producten en diensten zonder enige aandacht voor de voordelen er van voor hen.

Dat bedrijven willen verkopen, is logisch. Maar dat meer dan de helft van de consumenten zo negatief is over de inspanningen die bedrijven doen voor hen, is een echte waarschuwing voor de bedrijfswereld.

De vraag is natuurlijk hoe je als bedrijf die negatieve reputatie kunt ombuigen. Want er is meer. In deze social media tijden, blijken (potentiële) klanten steeds minder te vertrouwen op het advies van bedrijven en hun verkopers en nog minder geloven in reclame.

Het zijn integendeel familie, vrienden, peer reviews, etc. die hen het meest beïnvloeden bij hun aankoopbeslissing.

Word-of-mouth en social media dus.
Back to top button
Close
Close