“Social shopping” komt naar België

Niet minder dan 3 Belgische startups lanceren zich in de bulk-aankoop via sociale netwerken.

post-image-3
En wat wanneer de webgebruikers zich verenigen om samen aan te kopen via het internet en de beste prijzen te onderhandelen dankzij de kracht van de sociale netwerken? Deze praktijk wordt “social shopping” genoemd, en kent reeds grote successen in de Verenigde Staten. In België zijn er drie hoofdrolspelers die deze nieuwe markt willen veroveren.

De eerste speler, Groupolitan, is een initiatief van drie Franse investeerders: Christophe Salanon (oprichter van de datingsite Meetic, een beursgenoteerde website), Laurent Jacob (oprichter van Newsweb, in 2006 verkocht aan de groep Lagardère voor 74 miljoen euro) en Stéphanie Cordier (ex-CEO van de internetregie Adlink, in juli vorig jaar overgenomen door aartsrivaal Hi-media).

De tweede speler is Groupon, een Amerikaanse groep die in mei vorig jaar zo’n 135 miljoen dollar binnen haalde. Groupon wordt gefinancierd door Digital Sky Technologies, een Russische investeerder die vorig jaar bijna 300 miljoen dollar in Facebook pompte.

Tot slot is er nog Promocity, het bedrijf waarvan de oprichters ook aan de basis liggen van de professional community Skilto.

Bij de drie spelers is de “modus operandi” dezelfde: elke dag (of toch: bijna elke dag) wordt een nieuw aanbod aan de webgebruikers voorgesteld (concerttickets, restaurantmenus…). Deze webgebruikers kunnen vervolgens andere potentiële kopers aantrekken via sociale netwerken. Indien een bepaald quotum van klanten met aankoopintentie wordt bereikt binnen de gestelde termijn, wordt de zaak beklonken met de handelaar en worden de deelnemers gedebiteerd via een bepaalde betaalmethode.
Back to top button
Close
Close