Social media marketing: online merken en communities

Sommige bedrijven gebruiken social media marketing als een nieuwe manier om reclameboodschappen te broadcasten. Fout natuurlijk. Social media marketing is niet het eenzijdig verspreiden van promotionele content.

post-image-3
Social media marketing gaat over luisteren, praten, deelnemen en delen. Niet alleen over praten. Mensen aanvaarden geen broadcastingtechnieken op het sociale Web (en eigenlijk ook niet daarnaast).

Dat betekent niet dat iedereen die sociale media gebruikt letterlijk met je zal praten. Er is maar een kleine groep mensen die echt actief participeert. Zelfs op sociale media zijn er veel mensen die gewoon luisteren en toekijken. Blogs zijn daar een goed voorbeeld van. Het zijn sociale kanalen die de bezoekers uitnodigen om te participeren. Bijvoorbeeld door commentaar te geven. Maar de meeste bezoekers van een blog zullen gewoon je posts lezen.

Elk sociaal medium is natuurlijk anders. Op Twitter bijvoorbeeld zijn er veel meer dialogen dan op blogs. Het starten van conversaties gebeurt ook niet zomaar. Je moet mensen engageren, betrekken en aansporen om te interageren.

Het is niet omdat mensen niet direct online met je praten dat ze niet OVER je praten. Je merk wordt besproken in verschillende conversaties.

Daarom is social media listening zo belangrijk. Het helpt je om te weten wat er over je merk verteld wordt. Alles wat er over je merk gezegd wordt en alles wat je als merk op sociale media doet heeft een impact op dat merk.

Merken krijgen op sociale media vaak een andere identiteit. Naast het eigenlijke merk ontstaat er een online merk. Dat online merk beïnvloedt natuurlijk het ‘echte’ merk. Ook het omgekeerde geldt. Zorg er voor dat je online merk ontstaat in interactie met andere deelnemers aan het sociale web.

Een online merk is een merk met een gezicht. Daarom is het belangrijk om ook je personeel mee te betrekken in de uitbouw van een online merk.

Uiteindelijk zijn die community en mensen rond je social media en online aanwezigheden en interacties je online merk. Het is dan aan jou om de mensen die in de sfeer van je online merk en community stappen, te converteren tot leads, klanten en advocaten van je merk. Zowel online als offline.
Back to top button
Close
Close