IAB-België: reclame op het internet blijft groeien

IAB België heeft de online reclamecijfers bekend gemaakt voor 2009, in België. De online reclamemarkt steeg met 9% in vergelijking met 2008, en bereikte daarmee een totaal bedrag van 129.246.951 euro.

post-image-3
"Deze groei ligt in de lijn met onze verwachtingen, legt Patrick Marck, General Manager van IAB Belgium, uit. Maar in België is er nog veel meer groeipotentieel voor internetreclame".

Ondanks deze stijging, kunnen we grote verschillen vaststellen per sector en per bedrijf. Zo investeert de grootste reclame‐adverteerder in België, Procter & Gamble, slechts 1,6% van zijn budget in online advertenties. Daarentegen positioneren Belgacom (8,1%), Mobistar (8,2%) of Renault (6,2%) zich zeer duidelijk boven het gemiddelde.

"Vooral het contrast tussen de verschillende sectoren is significant, vertelt Stephanie Radochitzki,  beheerder van IAB Belgium. De diensten‐, transport‐, telecom‐ en energiesector hebben het belang van online reclame al ingezien. Tegelijk stellen we vast dat de gezondheids‐, beauty‐, kleding‐, en voedingssector het potentieel van online reclame nog niet ten volle benutten. Het is verwonderlijk dat een wereldspeler als Coca‐Cola slechts 1,4% van zijn reclamebudget aan internetadvertenties besteedt. In fors contrast hiermee staat een winkelketen als IKEA waar internetreclame al bijna 10% van het totale reclamebudget bedraagt.”

Daarnaast zien we ook grote verschillen binnen éénzelfde sector. Bij de banken bijvoorbeeld, geeft Dexia 8,8% van zijn totale budget uit aan internetreclame. ING (21,6%) en Citibank (24,5%) doen het nog beter. Helemaal onderaan de ladder vinden we de Bank van De Post met 0,1%. 
Back to top button
Close
Close