Home/Mobile marketing/2010: het jaar van de mobiele toepassingen 2010: het jaar van de mobiele toepassingen Het studiebureau AB bevestigt het: 2010 wordt het jaar van de mobiele applicaties. De groei van deze sector wordt dit jaar geschat op 145%. 2010-04-07Comment ABI Research stelt dat deze groei, die de daaropvolgende jaren met 9% zal vertragen, zich zal blijven doorzetten tot 2013. De reden daarvoor is heel simpel, namelijk een stijging van de verkoop van smartphones. Vorig jaar nog werd deze stijging op 20% geschat. De tweede reden is de opkomst van iPhone-rivalen. Android, Windows Mobile, Blackberry en Symbian willen ook hun deel van de markt innemen, zegt analist Mark Beccue. De marktwaarde van het downloaden van mobiele toepassingen werd vorig jaar geschat op 2,4 miljard en zal in 2010 oplopen tot 5,9 miljard.Apple heeft nog steeds het grootste deel van de markt in handen, met ongeveer 3,3 miljard inkomsten aan downloads. Het bedrijf zal die positie blijven innemen tot 2015, maar voelt de hete adem van Android in de nek.ABI verwacht ook dat de gebruikers van Mac OS Mobile van Google dit jaar meer dan 800 miljoen downloads zullen doen. Na de explosieve groei in 2010 van downloads voor mobiele applicaties, zal de markt er in 2011 met 9% op vooruitgaan. In 2012 en 2013 zal de groei stagneren.Het gouden tijdperk van het downloaden van mobiele applicaties zal dus van korte duur zijn. De prijzen van deze downloads zullen vanaf 2012 gaan dalen onder concurrentiële druk, en na 2013 zal het aantal downloads verminderen. Daarna kunnen de applicaties zelfs evolueren naar een gratis model, als gratis aanbiedingen die bedrijven aan andere aangeboden producten zullen koppelen. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address