Robotportret van de Belgische zoekmachinegebruiker

Een studie uitgevoerd door Insites Consulting schetst een robotportret van de gedragingen van Belgische internauten op online zoekmachines.

post-image-3

Voor 1.537 ondervraagden tussen 15 en 65 jaar, is Google vrijwel de enige gebruikte zoekmotor. Door de afwezigheid van Bing in België moet Yahoo de kruimels rapen: deze zoekmotor wordt slechts door 6% van de Belgische surfers gebruikt.

Google is dus het voornaamste kanaal waarlangs de webgebruiker commerciële informatie op het net wil opzoeken, vóór de methode van directe websiteconsultatie en vóór de sociale netwerken. De minder gebruikte kanalen zijn de telefoon en de telefoongidsen op CD-Rom of papier.

De enquête onthult ook enkele andere interessante elementen over de manier waarop webgebruikers Google gebruiken. Zo doet een steeds groeiend aantal Google-gebruikers aan ‘booleaanse’ opzoekingen (en, of, niet, enz.). En in termen van natuurlijke zoekresultaten raadplegen 43% van de personen enkel de voorpagina van Google, zet 28% hun zoektocht verder op een tweede pagina en gaan nog minder respondenten over naar een derde pagina. Zeer weinig respondenten verklaren dat zij hun onderzoek voeren met behulp van nog een andere zoekmotor dan Google.

Hoewel het nu lijkt alsof de webgebruiker getrouwd is met Google, is de manier waarop informatie wordt opgezocht wel degelijk veranderd sinds 2007. Het overgrote deel van de Belgen doet nu hun opzoekingswerk in hun eigen moedertaal (85% in Nederlands, 70% in het Frans). De internaut maakt gemiddeld gebruik van 3 zoekwoorden (nog minder voor films), en 75% van de ondervraagden registreert hun bezochte websites als een bookmark. De “images”, “maps” en “video’s” zijn de meest populaire informatietypes op Google.

Goed nieuws voor AdWords-adverteerders: het aantal webgebruikers dat op publicitaire links klikt, is sinds 2007 verdubbeld van 5% naar 11%, en zelfs tot 14%.

Back to top button
Close
Close