Relevantie, behavioural targeting en een beter inzicht in je doelgroep

Met de ongeziene toename aan media en communicatiekanalen van de voorbije jaren worden consumenten overspoeld door reclameboodschappen. Voor marketeers wordt het dan ook steeds belangrijker om relevante, of beter ‘waardevolle’, boodschappen en interacties te creëren.

post-image-3
In het andere geval laat de consument ze gewoon links liggen. Deze evolutie heeft geleid tot een nieuw soort ‘mantra’ voor marketeers: houdt relevantie en waarde altijd in het achterhoofd als je een campagne voorbereidt.

Een grondig onderzoek naar de wensen en de voorkeuren van de consument is essentieel om reclame- en marketingcampagnes te maken die zinvol en relevant zijn voor de doelgroep.

Als je daarbij geen rekening houdt met het gedrag van de doelgroep is elke campagne gedoemd om te mislukken.

Alhoewel behavioural targeting in onze contreien nog niet door alle marketeers wordt gebruikt, is er wel degelijk enorme vraag naar. Als bedrijf kun je natuurlijk op verschillende manieren aan targeting gaan doen in functie van het gedrag van je doelgroep maar op het vlak van de reclamemedia is er nog wel wat werk aan de winkel.

Maar dat behavioural targeting steeds belangrijker wordt, staat buiten kijf.

Volgens recente gegevens van het Amerikaanse eMarketer zullen online adverteerders in 2014 2,6 miljard dollar spenderen aan behavioural targeting. In 2009 was dat nog 925 miljoen dollar.

In deze tijden van sociale media, een versnippering van de mediaconsumptie en een veranderd koopgedrag, moet je het steeds moeilijker te begrijpen consumentengedrag in je marketingcampagnes opnemen.

Het is één van de beste manieren om de efficiëntie van je marketingcampagnes te vergroten.

Bedrijven die een behavioural targeting campagne plannen, zullen eerst hun marketingdoelstellingen opnieuw moeten bekijken.

Of het nu gaat om e-mail marketing, sociale media of direct mailing, het herbekijken van de doelstellingen van je merk is onvermijdelijk als je voor je doelgroep relevante en waardevolle reclame wilt maken.

Het ‘targeten’ van je consumenten betekent uiteindelijk immers het bereiken van je potentiële klanten met een interessante advertentie of merkboodschap die zij relevant vinden op dat bepaald moment.

Back to top button
Close
Close