Home/Social networking/Twitter en Facebook klaar voor geolocalisatie van hun gebruikers Twitter en Facebook klaar voor geolocalisatie van hun gebruikers Twitter en Facebook zullen binnenkort een aantal functies aanbieden die de geografische positie van de microblogger gaan tonen. Facebook legt de laatste hand aan de functie, Twitter is reeds klaar met de ontwikkeling en zal heel binnenkort de functie beschikbaar maken. 2010-03-12Comment Volgens een rapport in de New York Times, zal Facebook vanaf volgende maand geolocalisatie mogelijk maken. Door dit systeem zullen ‘friends’ kunnen zien vanop welke locatie een statusupdate wordt gepost. Er zijn naar schatting zo’n 400 miljoen Facebookgebruikers, waarvan er ongeveer 100 miljoen hun status regelmatig updaten vanop een smartphone.Maar Facebook is niet de enige die deze informatie zo snel mogelijk gebruiksklaar wil maken. Zo is Twitter reeds klaar met het ontwikkelen van een dergelijke functie. Nu al biedt Twitter de mogelijkheid aan haar gebruikers om plaatsbepaling aan hun tweets te ‘attachen’, maar de functie is nog niet beschikbaar via de site zelf. Daar komt binnenkort dus verandering in.Toen Facebook haar voornemen aankondigde om een geolocalisatiesysteem te gaan ontwikkelen, activeerde Twitter trouwens al zo’n functie op haar site. Maar vervolgens desactiveerde Twitter deze opnieuw. Hieruit blijkt dat Twitter de laatste hand legt aan haar systeem maar dat het deze blijkbaar nog wat op punt wil stellen. Twitter heeft ook een korte blik gegund op de manier waarop ze deze functie zal introduceren aan haar gebruikers: maps bovenop de individuele tweets, met terzelfdertijd een vermelding van de naamplaats van waaruit de tweet verstuurd is.Geolocalisatie is momenteel een hot topic voor de sociale netwerken, en een groeiend aantal ervan gaat deze nu ook implementeren. De mogelijkheid om geolocalisatie aan statusupdates of tweets te linken, moet adverteerders ook toelaten de doelgroep van hun advertenties beter te bepalen.Natuurlijk kan men zich ook vragen stellen bij de gevolgen die voortvloeien uit de mogelijkheid om te zien waar miljoenen gebruikers zich bevinden wanneer ze sociaal netwerken. Er zijn dan ook nadelen verbonden aan deze functie: zo kunnen ook cybercriminelen jouw statusupdates van Facebook volgen, zal je meer (gerichter) reclame-advertenties ontvangen… M.a.w.: het blijft moeilijk om controle te hebben over wie allemaal ziet waar je je bevindt.Jean ElyanMeer info op http://www.lemondeinformatique.fr Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address